Siden Leif Helge Pedersen hos Sortland Skipselektronikk vokste opp i fjærsteinene i Bø i Vesterålen har båt vært hans livsstil.
En vanlig ettermiddag som liten var å ro ut i åpen båt for sette line og garn og dra sprellende fangst over ripa. I dag er åpen båt byttet ut med styrhus og marin teknologi.
Telefonen hans er på til enhver tid, og han er klar til å bistå skippere, båter og rederier med alt av finmekanikk og teknologi som skal til for å ferdes trygt og forsvarlig på havet i dag.
Kunder fra Sandnessjøen til Tromsø – ja, over hele Nord-Norge – vet hvem de skal kontakte for å få det på stell i styrhuset. Enten de tar en avstikker i leia, eller reiser ens ærend til den blå byen ved sundet, er det en av de beste skipselektronikere i hele landsdelen som er målet.
Trålerne til Holmøy. Fergene til Torghatten. Ringnotsnurperen Ketlin fra Eidsfjorden. Hurtigbåtene i området og flere av havbruks-gigantene i regionen holder alle fartøyene sine oppdatert ved hjelp av Sortland Skipselektronikk.
En egen, liten blålysetat
Det er ikke fritt for at det blir noen kilometer bak rattet. I dag er Leif Helge Pedersen, opphavet til og primus motor for Sortland Skipselektronikk, nyss tilbakekommet fra et oppdrag på ferga mellom Drag og Kjøpsvik. Føret var ikke det beste.
– Jeg kom to minutter for sent. De visste at jeg kom, så de ventet på meg. Vi har et godt forhold, sier Leif Helge Pedersen til Næring i Nord.
For hvis ekkoloddet svikter, eller autopiloten slutter å fungere som den skal, er det bare å slippe det man har i hendene og ringe etter Sortland Skipselektronikk. Duoen fra Sortland blir nesten for en egen, liten blålysetat å regne.
Heldigvis møtte Leif Helge på Egil Andre Pettersen i en sosial sammenheng. “Jeg vil jobbe for deg”, sa han. “Ok”, sa Leif Helge. Året var 2019 og for første gang siden oppstarten i 2003 kunne de være to om å ta unna alle oppdragene.
– Egil er et skup. Han er veldig handy og lettlært og jeg fikk en etterlengtet kollega. I årene før han kom på banen jobbet jeg i to skift, var innom hjemme og spiste, og dro igjen.
Spisskompetanse
En ti millioner kroners omsetning er mye arbeid på to sjeler. Kanskje skulle de aller helst vært enda flere. Men kompetansen vokser ikke på trær. Skipselektronikk er en spisskompetanse som det knapt finnes utdanning for.
– Vi vil veldig gjerne ha en tredje mann med i Sortland Skipselektronikk. Du må ha teft for og interesse for faget. Da kan man få opplæring i bedriften, og ta de nødvendige kursene som hører med, sier Leif Helge.
Nå har bedriften også fått en solid ordre på nytt lavfrekvenssonar til pelagisk bruk. Dette blir en av de største enkeltleveransene i selskapets historie.
Det er Ketlin fra Eidsfjorden, Svein Jarle Vollan sitt livsverk, som skal til pers med nye oppgraderinger. En sonar med lang rekkevidde til bruk ute på det åpne storhavet for å sikre fangsten.
Nylig ble også Egil Andre sertifisert innen VDR – voyage data recorder – noe tilsvarende black box man finner i alle fly. De finnes også ombord i de største båtene. Utstyret krever årlig service og tilsyn, og det gjelder å vite hva man holder på med.
– Det er essensielt for oss og kundene at vi holder oss oppdatert.
Leif Helge Pedersen
Krav om sporing og elektronisk fangstdagbok krever at hele kystflåta må oppgradere utstyret. Det betyr at samtlige registrerte fiskebåter trenger en overhaling.
Heldigvis har de sunn konkurranse fra en aktør i nabokommunen Øksnes som kan bidra til å ta unna dette og framtidige oppgraderinger i regionens blå næring.
– Det er et veldig kollegialt miljø i Vesterålen, vi låner hverandre utstyr og kan hjelpe hverandre med. Er han fri for noe på lageret, ringer han meg – og motsatt. Vi har et flott forhold, avslutter Leif Helge.