Jenny Marlen Fossan var skråsikker på yrkesfag var veien å gå, men valg av spesialisering var ikke fullt så enkelt med så mange muligheter.
Da hun hadde bestemt seg for å gå helse og sosial på videregående, måtte hun velge hvilken spesialisering hun ønsket å ta for seg. Innenfor helse er det mange veier man kan ta, og det å teste ut ulike retninger kan være en god måte å bli bedre kjent med seg selv på.

Jeg var veldig sikker på at jeg ønsket å ta en praktisk retning gjennom yrkesfag.
Jenny Marlen Fossan
– På skolen har jeg alltid vært mer praktisk anlagt, og kunne fort mistet konsentrasjonen når skoledagen bare har vært fylt med teori, lesing og skriving.
Jenny Marlen Fossan
Jenny Marlen startet opprinnelig på helsefag for å bli hudpleier, men hun merket at det var ett eller annet som manglet. Hun bestemte seg derfor for å ta en annen retning; nemlig helsefagarbeider
-Det var nok noe med helsefaget som opplevdes som mer meningsfullt for meg. Hudpleieyrket er også et meningsfullt yrke, men jeg tror at det var viktig for meg å komme enda tettere på pasientene mine.
Jenny Marlen Fossan
Lærling i helsefaget
Da Jenny Marlen startet som lærling innen helsefagarbeid fant hun fort ut at hun endelig hadde truffet midt i blinken. Hverdagen ble fullt opp av interessante oppgaver og utfordringer, samtidig som hun følte at arbeidet hadde stor betydning og mening.
Gjennom lærlingetiden følte jeg på en veldig god mestringsfølelse.
Jenny Marlen Fossan
Tidligere hadde skolehverdagen vært lagt opp slik at man først leser oss opp på temaer og definisjoner, for så å løse oppgaver og caser.
– Som lærling fikk jeg mulighet til å oppleve situasjonene selv, for deretter å evaluere de og knytte opp teorien for å komme frem til gode og effektive løsninger. Det gjorde at jeg tok til meg mer kunnskap gjennom å knytte teorien opp mot min erfaring.
Jenny Marlen Fossan

KomOpp – opplæringskontoret for offentlig sektor
På slutten av lærlingtiden tok KomOpp kontakt med Jenny for å høre om hun kunne tenkte seg å representere regionen i fylkesmesterskapet i Helsefag. Hun hadde allerede bemerket seg som lærling i helsefag, og nå fikk hun mulighet til å finpusse ferdighetene gjennom nye praktiske utfordringer.
-Jeg setter veldig stor pris på at KomOpp tok kontakt med meg i sammenheng med fylkesmesterkskapet. Jeg lærte ufattelig mye ved å delta i konkurranse med andre helsefagarbeidere, sammen med min makker Edel-Mari Johansen.
Jenny Marlen Fossan
Jenny deltok ikke bare, men hun endte også opp med å vinne. Neste etappe ble dermed norgesmesterskapet hvor hun ble trukket ut til å konkurrere mot 16 andre deltakere fra resten av landet.
-Oppgavene i konkurransen var tverrfaglige, og gjorde at man måtte bruke alt man hadde lært får å løse dem på best mulig måte. I tillegg er det viktig å huske på at pasientene skal ivaretas gjennom hele oppgaveløsningen.
Jenny Marlen Fossan
Det var en god følelse da de annonserte at jeg hadde vunnet norgesmesterskapet.
Jenny Marlen Fossan

Det betydde at verdensmesterskap i helsefag stod for tur. Jenny forteller at de hadde lang tid på å forberede og trene seg opp til VM, og at jobben hennes la til rette for at hun kunne bruke tid på det. Det er ikke akkurat hver dag man har en fremtidig verdensmester med på laget sitt.
-I forkant av verdensmesterskapet som skulle arrangeres i Brasil, fikk jeg en tur til USA for å trene mer på flerkulturelle interaksjoner og systemer.

Der jobbet jeg i fire uker på et omsorgshjem for eldre. Under konkurransen ble vi testet på alle felt innen helsefag, alt fra diabetes til demens, forteller Jenny Marlen.
Til slutt kom resultatene inn, og det ble klart at det var Jenny fra Norge som kunne kalle seg årets verdensmester i helsefag. Konkurransen fikk mer å si for Jenny enn hun hadde trodd.

Oppgavene vi fikk underveis gjorde meg sulten på å lære enda mer innenfor helse og omsorg.

Da jeg kom hjem fra Brasil var jeg bestemt på å videreutdanne meg for å få enda mer kompetanse til å løse nye utfordringer, avslutter Jenny Marlen Fossan.
