På hovedkontoret til Truck Tek (TT) i Brønnøysund henger et norgeskart. Der setter de en tegnestift på kartet for hvert nye salg de gjør, og dermed hver kunde som skal følges tett opp med førsteklasses service.
Fra Truck Tek sitt utgangspunkt midt i landet, ti minutter unna flyplass og hurtigrutekai, opererer de som totalleverandør av hydrauliske kraner og utstyr strategisk plassert for å serve havnæring og industri i det ganske land. l fjor satte de mange nye tegnestifter i et kart som nå er perforert med over 1500 nåler. Hver nål markerer en kran som skal følges opp.
Når vi leverer en kran, er vi ikke ferdige. Vi følger opp og leverer service. Målet vårt er ikke å selge mest mulig, men å ta vare på kundene vi har. Kundene skal kunne stole på oss og vite at de får løsninger de tjener på i lengden, sier CEO i Truck Tek, Thaya Arumairasa.
Siden 1988
Selskapet ble etablert i 1988 av gründeren Louis Ulvær. Ulvær var importør av HIAB, verdens mest solgte hydrauliske kran, med base i Vestfold, men han ville nå satse på oppussing og videresalg av hydrauliske trucker – derav firmanavnet.
Etter å ha følt markedet på tennene i en periode, ble virksomheten lagt om, og siden 1990 har hydrauliske kraner vært Truck Tek sin hovedgeskjeft. Nåværende CEO Arumairasa kom rett til Truck Tek fra skolebenken i 1994. I 1996 tok han over som leder, og har siden bygget stein på stein sammen med gode kolleger.
Han er stolt av å ha stått i ledelsen for et konkurransedyktig og framoverlent selskap i 25 år.
Vi gjør dette fordi vi trives og er happy. Det er en jobb vi er ekstremt interessert i og skal være best i. Hvis konkurrenten gjør det bedre, kan vi bare pakke sammen.
Thaya Arumairasa, CEO
Northug-filosofien
Filosofien til Arumairasa er å ha det høyeste kompetansenivået kombinert med konkurransedyktige priser. Utdanningsnivået i bedriften er imponerende høyt, med stor rekruttering. I teamet på 15-17 ansatte rekrutteres også lærlinger etter alle kunstens regler.
I Norge går alle på ski, men for å få komme på landslaget må du være en Northug. Sånn er det med vår bedrift. Søndag skigåing er ikke godt nok. Vi ansetter de beste.
Thaya Arumairasa, CEO
Truck Tek er også et autorisert verksted som utfører sakkyndig kontroll, sertifisering og mekaniske – og hydrauliske reparasjoner. Tilbakemeldingene fra kundene taler for seg.
«Her får du gjort det du skal ha gjort, og de gjør en skikkelig jobb! Med andre ord, servicen er på topp» skriver en kunde og gir fem stjerner i sin anmeldelse av Truck Tek på Facebook.
Lokal, men landsdekkende
Truck Tek har gode samarbeidspartnere langs hele linja, så kunden får raskt hjelp uansett hvor i landet de er. De lar sjelden kundene vente.
– Vi har inngått noen eksklusive avtaler med flere bedrifter om service som er behjelpelige med kundene. Kundene skal ikke måtte bekymre seg, vi leverer alt fra A til Å.
Thaya Arumairasa, CEO
Etter flere tiår går Truck Tek tilbake til utgangspunktet og begynner også med truck-import. Tidlig i 2020 startet de med import fra Tyskland, som eneste norske leverandør av CLARK-merket.
Selv om pandemien har lagt en demper på reiser for lansering på markedet, ser de raskt at etterspørselen etter elektriske trucker skyter fart. Men kranene er og blir hovedgeskjeften for teamet i Brønnøysund. Siden krakket i lakseindustrien på slutten av 80-tallet har selskapet tatt hand om brukte kraner shinet dem opp til de ble gode som nye.
Brønnøysund-bedriften har i stor grad bygget seg opp ved å gi nytt liv til gammelt og brukt, men i dag selger Thaya og teamet kun flunkende nytt utstyr. Et samarbeid med produsenten Amco Veba i Parma i Italia har fungert som smurt siden 2002. Hver uke ruller bilene inn med nye leveranser fra kontinentet.
– Vi utvikler oss og vokser i lag, kundene og vi, avslutter Arumairasa.