Båtene valfarter til fiskerihovedstaden Svolvær for å slippe inn i Skarviks enorme kjever.
Kysten i nord er en bugnende, men krevende arbeidsplass. Elementene og stormene vet å bite fra seg, samtidig som den maritime næringa er i stadig endring. Det krever taktfull drift og smidige ombygginger for alle som lever av havet. Da er det om å gjøre å ty til gode fagfolk og et verksted som vet hva de driver med.
Skipsverftet Skarvik har vokst fram i landes fiskeri-hovedstad Svolvær, og har gjennom mer enn 80 år lært et og annet om å ta vare på båter. På sine to overbygde slipper og tørrdokk midt i Svolvær får farkostene kyndig overhaling og en kjærkommen time-out fra vær og vind. Her finner du bransjens dyktigste fagfolk og et anlegg med høy standard.
– Vi er veldig takknemlig for tilliten vi blir vist, når folk overleverer livsverkene sine til oss, sier Marius Løken i Skarvik AS.
Den lokale lofotværingen har holdt i tømmene og vært daglig leder de siste fire årene, men har jobbet i bedriften i ett tiår.
– Båtene er jo flyttbare, og hele kysten er vårt marked. Der er mye konkurranse, men det synes vi er fint. Vi er konkurransedyktige på både kvalitet og pris, har gode forhold for å jobbe innendørs, og opplever at vi er et veldig godt alternativ for kundene, sier Marius Løken, daglig leder for Skarvik AS.
Tilgjengelighet
I landets mest yrende fiskeri-region er kundene mange. Det er lettvint å komme til hos verftet som ligger like ved fiskebankene. Men også rederier fra Vestlandet og Sør-Norge sverger til fagfolkene i nord. Også den yrende fiskeflåta i Finnmark sverger til Svolværs solide skipsverft.
Det ærverdige verftet har kanskje drevet på i en mannsalder, men de passer på å holde seg på tå hev når det gjelder å modernisere seg.
– Fiskerne, skipsrederne og oppdrettsnæringa opplever hver dag at tid er penger. Da gjelder det å komme kjapt inn, og kjapt ut. Det strekker vi oss for å få til, sier Løken.
Akkurat nå oppgraderer Skarvik i form av utbygging kaia i Osan og montering av ny heis i verftet. Et nytt løftarrangement på båt som gjør overgangen fra hav til land enda litt smidigere.
– Det har skjedd ei utvikling i næringa – alt blir større. Vi ruster oss for å få til en forsvarlig vekst. Vi har stadig mer oppdrag fra oppdrettsindustrien, der fartøyene blir større og mer og mer multi purpose. Havfarmene vokser fram langs kysten og har andre løsninger enn de konvensjonelle oppdrettsanleggene.
Mye kompetanse
I dokka kan Skarvik ta inn båter på opptil 115 meters lengde med maks dypgang på 8,5 meter, slippanlegget har en maksimal kapasitet på 90 meter og et deplasement på 2500 tonn. Dimensjonene og kapasiteten er ettertraktet – og ikke minst er det attraktivt at verftet er er overbygd. Skarvik har hatt kul på veggene og hatt fulle bøker i lang tid.
– Det er et luksusproblem at det er såpass høy aktivitet. Hver morgen tropper cirka 50 fast ansatte opp, klare til å brette opp ermene.
Både servicebransjen på land og på vann skriker etter nytt blod. Skarvik har et tett samarbeid med opplæringskontor og yrkesskole.
– Å få tak i gode fagfolk er nøkkelen til alt. Vi håper virkelig at flere velger denne retninga, det er masse jobber til folk som velger yrkesveien på skolen.
– Hvorfor skal man velge denne retninga?
– Fordi det er veldig spennende! Båtene blir mer og mer avanserte, og det som tradisjonelt har blitt sett på som rein “mekking” er nå blitt veldig spesialisert og teknisk. Det er andre betingelser og utfordringer på andre nivå, med muligheter for å videreutdanne, kurse og spesialisere seg med teknikk.
- I dokka kan Skarvik ta inn båter på opptil 115 meters lengde med maks dypgang på 8,5 meter
- Slippanlegget har en maksimal kapasitet på 90 meter og et deplasement på 2500 tonn
- Skarvik har sertifiserte sveisere og utstyr for å sveise det meste i maritime sammenhenger
- Med moderne maskinverksted og bred kompetanse, maskinerer, reparerer og overhaler Skarvik det meste av motor og maskineri
- De reparerer skadede propeller, sveiser inn nye segmenter, balanserer og endrer pitch.