Surfer på bølgene

Kai-Egil Skarsvåg leder et foretak på rask opptur. Du kan merke deg navnet Skarsvaag boats.  

Nesten uten å reklamere for egen virksomhet har båtene fra Skarsvaag sjarmert kundene i senk. I fjor hadde selskapet i overkant av 36 millioner kroner i driftsinntekter. Det er en økning på rundt 13 millioner kroner sammenliknet med året før.  

Kai-Egil Skarsvåg leder et foretak på rask opptur.

– Vi hadde en økning av driftsinntektene fra 2016 til 2017 som også var på den størrelsen, så du kan trygt si det veldig fort ble mye mer å gjøre for oss, sier daglig leder Kai-Egil Skarsvåg.  

Bygger for Nordlaks 

En av de siste bestillingene som er satt i produksjon er for oppdrettsgiganten Nordlaks i Vesterålen. Rekken av virkelig store kunder er imidlertid nå blitt så lang at det skal litt til for å imponere båtbygger Skarsvåg.  

Daglig leder Kai-Egil Skarsvåg har selv bakgrunn fra oppdrettsnæringen. Det kan man på mange måter se på utformingen av blant annet dekket. Det at det ikke er rekker ved akterdekket, gjør det veldig enkelt og gå på land eller f.eks over til en oppdrettsmerde. Utformingen på dekket gjør at det blir meget god dekksplass bak styrhuset, dekket har en bredde på hele 2,8 meter. Prisen på dette aktuelle fartøyet er oppgitt til 1.490. mill.

– Vi har levert til blant andre Salmar, og deres Ocean Farming-prosjekt. Vi har levert til Lerøy Midt, til Marine Harvest, til Åkerblå, til Forsvarsmateriell og til Norsk Oppdrettsservice, opplyser Skarsvåg.  

Og nettopp oppdrett er nok nøkkelen til at veksten er så sterk for selskapet. Skarsvaag boats ligger strategisk pent plassert på Frøya, rett nordvest for Trondheim. I så måte kan man si at det er nærhet både til dressfolket i byen, og til stormende storhav.  

Oppvokst med oppdrett og båter 

– Ja, vi er jo oppvokst på sjøen her, og vet hva behovene er. Det vi har levert har truffet veldig godt. Vi har snakket med oppdretterne, fått tilbakemeldinger, og tilpasset oss deretter, forklarer Skarsvåg selv. Som man kan se av bildene har flere av fartøyene fra selskapet et design som gjør det fristende å snu seg etter dem. De er rett og slett temmelig stilige.  

Høy marsjfart og sjødyktighet er egenskaper som fremelskes av båtbyggerne på Frøya. – Dette er båten for dere som har behov for å flytte dere raskt fra A til B, meldes det. Interiøret viser at man også har satset på komfort for fører og passasjerer.

– Ja, vi synes jo selvsagt også at dette er tøffe båter. Noe vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på handler eksempelvis om at båtene har en rett skuteside, og at baugen på flere av modellene er tilpasset dokking på havfarmene fra de ulike produsentene. Så er vi som sagt veldig oppsatt på tilpasninger, og det gjør at det knapt er to like båter som sendes ut av vår produksjon, forklarer Skarsvåg.  

Aluminiumspioner 

Kai-Egil Skarsvåg selv er født i 1971, og kan fortelle at Skarsvåg og båtbygging var et tema allerede på 60-tallet. Faren Kristian Skarsvåg er nok blant pionerene innen bygging av aluminiumsbåter for oppdrettsnæringen i Norge. Skarsvåg senior har mange bygg med spesielle tilpasninger for kunder.

Etter mange år med båtbygging valgte senior å starte med fiskeoppdrett. Skarsvåg junior kastet seg også inn i oppdrett. Men han glemte ikke kunstene som han hadde lært av faren. Far og sønn bygget mindre båter i garasjen for å ta vare på kunsten.  

Jeg begynte å bygge båter på hobbybasis i 2005, men startet for fullt som heltids båtbygger ikke så veldig mange år senere. Skarsvåg boats AS ble registrert i Brønnøysundregisteret sommeren 2015. 

Hodet fullt av ideer 

– Det var dette jeg måtte drive med. Jeg har så mange ideer i hodet, som må ut. Det er klart, det har vært en bratt læringskurve for en gründer med bare niårig skolegang, medgir Skarsvåg. Han investerte tidlig i prosessen i et 300 kvadratmeter stort produksjonslokale, som etter hvert måtte utvides med 300 ekstra kvadrat. Nå rundes en milepæl når produksjonen flyttes inn i et 3000 kvadratmeter stor bygg ved sjøen. Da blir det enda mer fart på båtbyggingen.  

Vi har sjøsatt 134 fartøy siden 2015. I 2016 var vi tre ansatte. Nå er vi 16 stykker. Når vi starter opp for alvor i de nye lokalene ser jeg for meg at vi dobler bemanningen. Det er ikke til å legge skjul på at vi synes det er gøy. Salget er i stor grad kommet i stand uten noen form for reklame for vår del.

Det er ryktebørsen som har spredt nyhetene om våre båter. Nå ønsker vi å vise oss frem i Nord-Norge i større grad, og liker godt å vise frem våre båter for nye kunder der. Finnmark Maritime er blant våre nyeste kunder. Den mest eksotiske kunden så langt befinner seg på Svalbard.  

Sliter med å rekke alt 

– Hva med eksport til utlandet, er det aktuelt? 

– Ja, det er klart det hadde vært gøy, men per i dag opplever vi at vi ikke klarer å møte etterspørselen i Norge. Vi må klare å handtere hjemmemarkedet først, tror jeg.  

Kai-Egil Skarsvåg er likevel tydelig på at målet ikke er vekst i seg selv, men at kundene skal få kvalitet som de er fornøyde med. Når vi spør etter skjær i sjøen for et tross alt ganske lite selskap er han befriende ærlig.  

Utvikling er en utfordring 

– Det er en utfordring for oss som liten bedrift å drive forsknings- og utviklingsarbeid. Det er enormt mye spennende som skjer innenfor oppdrett, og vi er nødt til å følge veldig godt med. Vi har blant mye annet også ambisjon om å ta del i endringene som skjer når det gjelder det grønne skiftet. Vi er i ferd med å komme opp med svært spennende løsninger også på dette feltet, lover Skarsvåg.  

Oppdrettsnæringens viktigste møteplass er Aqua Nor i Trondheim i august i år. Der er selvsagt Skarsvaag Boats på plass. Kai-Egil Skarsvåg gleder seg til å få vist frem selskapets nyeste krumspring. Han har selvtillit på selskapets vegne. Med de resultatene han kan vise til skulle vel det bare mangle.  

FAKTA: 
Firmanavn: Skarsvsaag boats 
Adresse: Sørfrøyveien 225, 7263 Hamarvik 
Omsetning 2018: 36 millioner kroner 
Antall ansatte: 16 
Daglig leder: Kai-Egil Skarsvåg
Nettside: http://skarsvagboats.no

Les og del innhold om mat, natur, folk og næringsliv i Nord-Norge.