Sivilingeniør Bård Sørensen & co synes det stas å kunne kaste blikket ut av vinduet og se resultatene av det de tegner.
Opp ei trapp og inn ei dør sitter tre dypt konsentrerte menn. De heter Bård, Øystein og Tore. De er ingeniører, og i sentrum av Stokmarknes, med utsikt mot Børøya, Lofoten og Langøya, sitter de og fordyper seg i nye prosjekter.
Kaster de et blikk ut av vinduet, er det lettere å telle prosjekter de ikke har hatt noe med å gjøre, enn å telle dem de har vært med på å få til. Dette er folkene som har jobbet med Hadselbrua, tegnet Nordlaks-lokaler og levert et forslag til det nye Hurtigrute-hotellet.
Tore synes det er stas å kunne kaste blikket bort til Hadselbrua, og vite at han var med på å skape den. Han var med som landmåler i prosessen for over 30 år siden, da han kom til Vesterålen.
– Æ syns ‘an bei ganske fin, au, sier Tore, på klingende Kristiansand-dialekt.
Trofast sidekick
Med andre ord: Om vi hadde fjernet alt som Sivilingeniør Bård Sørensen AS (SIBSAS) har vært med på å skape i Hadsel, hadde stedet sett ganske annerledes ut. Bortimot nakent, og iallefall uten de store arbeidsplassene. Det er nemlig fisken som gjør at det bor folk her, både den som røktes i merder og den som dras over ripa. Og der er SIBSAS en trofast sidekick.
Laksegiganten Nordlaks hadde i 2017 ei omsetning på svimlende 2,76 milliarder kroner, med et enda mer svimlende driftsresultat: 1,19 milliarder kroner. Bård Sørensen & Co har bistått selskapet med det meste av store og små prosjekter siden 2003. Mye av overskuddet i bedriften investeres nemlig i å utvide, og det skjer i samarbeid med Bård og kompaniet.
I dag er arkitektene og byggelederne dypt konsentrert om å ruste opp hele anlegget til Nordlaks på Børøya. Enorme mengder med masser er tatt ut, det skjer mye på kai-anlegget, og snart skal spaden i jorda for nye produksjonslokaler.
Rundtur på Børøya
SIBSAS-gjengen hopper inn i bilen for å ta Næring i Nord med på en rundtur på Børøya. På denne bittelille smørøyet i Vesterålen, som er koblet til land med bro i begge ender, er gravemaskinene og heisekranene virkelig i sitt rette habitat. Antall byggeprosjekter og næringssatsinger er nærmest talløse, og optimismen spraker som raketter på nyttårsaften. Det foregår det ei verdiskaping som kunne fått selv Onkel Skrue til å ta av seg hatten.
Nye tider
Vi stopper på østsiden av øya, for det er der det virkelig skjer. SIBSAS gjør seg klar til å serve den nye havfarmen til Nordlaks, der laksen skal produseres langt til havs. Ved CIMC Raffles verft i Shandong-provinsen i Kina, bygges nå en konstruksjon som blir 385 meter lang og 60 meter bred. Her skal det produseres fisk, mye fisk, fra våren 2020.
Tore spurter rett ned til kaia. Han er byggeleder, og er veldig ofte nede på området, for å inspisere byggeprosjektet med ny kai.
Bård Sørensen stopper bilen på et flatt, åpent område, dekket av ei dyne med snø. Gravemaskinene har forsynt seg kraftig, og lastebilene har kjørt i skytseltrafikk for å hente ut enorme mengder masse. Om noen måneder, skal det stå et bygg akkurat her. Et bygg som de har tegnet.
Og det er sånn de har operert siden dag én. En aktør som kan være med på å spille andre gode. Skoler, byggeprosjekt på Svalbard, næringsbygg og broer.
Nytt hotell
SIBSAS har hittil vært en aktør som utelukkende har servet andre, uten å ha for mange egenproduksjoner på tegnebrettet. Men nå snuser de også på eiendomsutvikling, og har en finger med i utviklinga av flere spennende fyrtårn-prosjekter i Hadsel.
Blant annet det å skape et nytt hotell på kaikanten like ved MS Finnmarken – den berømte vesterålakse hurtigruta som står på land. Tilbake på kontoret, viser Bård Sørensen oss litt av planene:
– Det kan hende man går inn i en sånn periode, være med på å utvikle prosjekt, istedet for å være en rein produsent, sier han, og finner fram bilder av nyprosjektet.
Et strøkent, moderne bygg ved kaikanten.
Sammen Lars Rask, Finn Hokland og Kristian Eilertsen vil Bård Sørensen være med på å utvikle regionen med “Hotell Richard With Stokmarknes”.
– Til tider er kapasiteten i Hadsel helt sprengt, forklarer Bård, og fortsetter:
– Vi har store aktører som Nordlaks, Norengros og Skretting, så har vi sykehuset som har sine behov. I mange perioder av året har ikke turistsenteret på Børøya kapasitet nok. Nordlaks har store behov spesielt i byggeperioder og vedlikeholdsperioder. Vi vet om et marked som ikke er turisme, et volum som kreves for folk som er i arbeid, sier SIBSAS-sjefen.
At Hadsel dessuten er berømt for sine eksepsjonelle skiforhold, er en tanke han har hatt mye i bakhodet.
– Da blir det ski-VM i Hadsel?
– Jeg har selv vært aktiv i ski-miljøet og vet at ski-folket liker seg på Stokmarknes. Vi har fantastisk løypeterreng og også rulleskiløype. Vi ser ikke bort ifra at man kan markedsføre dette for landslaget.