Ved Scandic Leknes Lofoten er hotellsjef Kristian Talmo mer enn klar for å bidra til økt konkurranse om de mange turistene som er på vei.
Kristian Talmo overrasker imidlertid med å trekke frem andre kundegrupper enn forventet, i det vi ber han om å si noen ord om hvem som frekventerer hotellet hans i Leknes.
Overraskende effekt
– Vi fikk oss en vekker da KID Interiør etablerte seg her på stedet. Den umiddelbare tanken var at det ikke kom til å bety noe særlig for vår omsetning, men der tok vi feil. Det var en rekke arbeidsfolk som bodde på hotellet og som spiste her underveis i byggeprosessen.
Med tanke på at jobben tok mange uker, og det var snakk om en god del folk, ble det til sammen temmelig mange romdøgn, og dermed stor omsetning for vår del, sier hotellsjefen.
Asiater i flertall
På vår ferd gjennom hotellet treffer vi en stor gruppe asiater, og de er ifølge hotellsjefen veldig typiske representanter for de besøkende på hotellet på denne tiden av året.
– Det er veldig internasjonalt her nå. Mange er på fototurisme. Vi har gjennom vinteren hatt besøkende fra blant annet USA, Israel, Russland og Canada. Vi har som nevnt en god del arbeidsfolk boende periodevis boende her. I mai er de tradisjonelle turistene tilbake igjen. En selvsagt grunn til det internasjonale besøket er naturopplevelser. Vi ser at mange jakter på det perfekte instagrambildet, sier Talmo.
På slektstreff
Vi treffer også et litt utypisk besøk på hotellet. Det er ekteparet gjennom 44 år, Alf Sverre og Else Margrethe Torgersen fra Flekkefjord. De skal treffe slekt de aldri har møtt før.
– De heter Arctander til etternavn. Vi har felles oldeforeldre, forklarer Alf Sverre.
– Vi skal sannelig utnytte tiden her i fantastiske Lofoten, sier Torgersens, og myser utover vinterlandskapet.
Kristian Talmo peker på at et blomstrende næringsliv lokalt har direkte påvirkning på hotellets økonomiske helse.
– Dermed ønsker vi selvsagt alle mulige utbygginger og etableringer hjertelig velkommen, sier han. Han legger til at opplevelsen med KID har gjentatt seg, senest i fjor, i forbindelse med etableringen av Byggmakker.
Vil utvikle hotellet videre
– Jeg regner med dere har gjort en god del selv med utviklingen av hotellet de senere år?
– Ja, det har vi, og det har nok bidratt til at vi har en god del flere regionale turister, fra eksempelvis Værøy og Røst. Vi får også tilbakemeldinger fra en del besøkende lokalt, og det har nok sammenheng med at vi blant annet er gått over fra tidligere å kun ha åpen sommerrestaurant, til nå å ha helårs drift av mattilbudet.
Vi har i det hele tatt fått et mye mer levende hotell nå, smiler hotellsjef Talmo.
OL-historie
I en bisetning sier den blide trønderen at hotellet har 25-årsjubileum i år. Regner man raskt tilbake, vil man skjønne at det var nyåpning i OL-året 1994. Scandic Leknes Lofoten har nemlig en meget spesiell forhistorie.
Et provisorisk hotell, med perfekt utsikt over Lillehammer ble i sin tid reist, blant annet for å huse TV-kanalen CBS, samt den olympiske familien fra USA. Etter OL ble hele hotellet tatt fra hverandre og pakket ned i containere, før det altså ble flyttet til Lofoten. Det er nok en forhistorie de færreste av gjestene er klar over.
– Hvordan fremsnakker du hotellet ditt i Leknes, når du har så pass tøff konkurranse fra hotellene i Svolvær?
– Det er hard konkurranse derfra, men det er slett ikke negativt, tvert imot. Pilene peker oppover, og vi får stadig flere gjester. Det er flere faktorer som gjør at vi stiller sterkt. Et faktum er at Leknes er geografisk pent plassert midt i Lofoten.
-For forretningsfolk som skal jobbe i hele Lofoten en periode betyr det at de kan nå hele regionen innenfor en times reising herfra. Det teller klart positivt. For min egen del vil jeg trekke frem at Scandic Leknes Lofoten er velsignet med svært kompetente medarbeidere. Flere av dem har vært her siden hotellet var nytt, forklarer Talmo.
Gjestene skal føle seg hjemme
– Vi ser etter naturlige omsorgsmennesker når vi ansetter. Gjestene har hovedrollen. Vi gjører det vi klarer, og enda litt til for at de besøkende skal føle seg hjemme her. Vi kjenner igjen folk, de får en klem, de skal føle seg hjemme, understreker hotellsjefen. Ved Scandic Lofoten Leknes er man kommet langt på service.
Se video under:
FAKTA:
Antall rom: 60 (planen er på sikt å øke til 100)
Omsetning (2017) :15,6 millioner (Ca-tall for 2018 er omtrent det samme)
Resultat før skatt (2017): 1,069 millioner (ca-tall for 2018?)
FAKTA OM VESTVÅGØY KOMMUNE:
Folketall ved årsskiftet: 11480
Om kommunen: Vestvågøy ligger midt i Lofoten. Vestvågøy kommune omfatter Vestvågøya og flere mindre øyer og holmer i havområdene rundt. Vestvågøy bar navnet Lofotr i vikingtiden, opphavet til Lofoten. (Wikipedia)