Samtidig med at forhandleren Proklær etablerer seg i Nord-Norge, setter de seg noen hårete mål for fremtiden. De har tenkt å doble omsetningen fire år på rad.
Den ambisiøse målsettingen skal de få til ved å etablere seg på stadig nye steder hvor de skaffer folk innovative, praktiske arbeidsklær og personlig verneutstyr.
I tillegg til den relativt nye butikken i Nord-Norge, har Proklær fra før en butikk på Kløfta på Østlandet og en nettbutikk.
Morselskapet Linjeproff AS arbeider med å bygge og vedlikeholde telefonlinjer og fibernettverk over hele landet. Det har sine fordeler.
På Rødskjær på Sandtorg, like utenfor Harstad hadde Linjeproff et ledig lokale som Proklær kunne benytte. Denne tilfeldigheten skulle komme til å bli en ypperlig inngangsbillett til det nordnorske markedet. Nå deler Proklær lokaler med Revixit, som er et annet datterselskap av Linjeproff.
Så mens Revixit driver med gjenvinning av kabler, dresser Proklær opp de over 100 ansatte som jobber i Linjeproff, i tillegg til at de dresser opp så mange som mulig andre.
Ønsker å tilby bedre service til folk
Proklær leverer produkter av høy kvalitet som oppfyller europeiske standarder. Når de fokuserer på god HMS, treffer de samtidig det som er viktig i hverdagen til kundene.
– I Nord-Norge mangler vi en god løsning på kjøp av arbeidsklær og verneutstyr. Det vil vi gjøre noe med. Vi har et stort lager, vi er raske og etterstreber å ha den beste kundeservicen!, sier Gediminas Paulauskas, daglig leder i Proklær.
Gediminas utdyper videre at det gjelder å forstå kundens behov og tilby nødvendig verneutstyr som gir beskyttelse og komfort i enhver arbeidsoppgave.
Ung og sulten bedrift
Selv om Proklær ble etablert i 2020, har likevel den unge bedriften lang erfaring. Bedriften er bygget opp av en sammenslutning av fagfolk med ulike erfaringer.
Så selv om bedriften i skrivende stund bare er 2 år gammel, har de likevel 20 års erfaring med personlig verneutstyr i Skandinavia og Nord-Europa. I det norske telekommunikasjons-byggemarkedet, kan de skilte med 10 års erfaring.
Har planer om ny avdeling i Bodø
Proklær omsatte for 3,5 millioner kroner i 2021. I år forventer de at omsetningen ender på rundt 7 millioner kroner for begge butikkene sammenlagt.
Det tidligere nevnte hårete målsetningen er å fortsette å doble omsetningen de fire neste årene.
Litt etter samme oppskrift som på Rødskjær, planlegger Proklær å etablere enda et kontor i Nord-Norge.
– Vi skal overta en større del av et lokale som Linjeproff allerede leier en liten del av. Fra nyttår får Linjeproff muligheter til å overta en større del av bygningsmassen, og da blir det muligheter for Proklær, sier Gediminas.
Han har sett potensialet i markedet og gleder seg til å åpne nye butikker på nye steder. Når Linjeproff gjør det enkelt å etablere seg rundt om i landet der de driver, ligger alt til rette for at Proklær kan vokse.
Aktive selgere på jakt etter kunder
Proklær har tre selgere på Kløfta og en selger på Rødskjær. Og de er hele tiden ute i felten for å skaffe flere kunder.
Når selgerene har avtaler med kunder langt unna, stikker de naturligvis også innom andre bedrifter i nærheten selv om de ikke har avtale på forhånd.
– Vi starter med bedrifter i nærheten og utvider jaktsirkelen ettersom vi får flere og flere kunder, sier Gediminas. Nå trenger vi en selger til i Nord-Norge. Kom innom og prat med meg om du er interessert, oppfordrer Gediminas.
Alltid på jakt etter nye materialer
Mens selgerne er på jakt etter nye kunder, er leverandørene på jakt etter gode råvarer.
Litt av forklaringen på hvorfor Proklær opplever at det går så godt å komme inn i markedet, er at de stadig jobber med fire nøkkelområder som kunden alltid er opptatt av.
– Vi etterstreber hele tiden effektivitet i alle ledd. Utstyret vårt skal ha komfort, stil og kvalitet, sier Gediminas.
Et internasjonalt samarbeid med partnere i Europa og Asia sørger for at de holder seg oppdaterte på det som finnes der ute.
– Samarbeidspartnerne våre er stadig på jakt etter nye materialer og designløsninger. Direkte import av disse produktene, gjør det mulig å tilby god kvalitet til en god pris, sier Gediminas.
Klær som passer ulike bransjer
Proklær har skapt noen kjente merkevarer i Nord-Europa; Rewelly, G-SAFETY, Monte og Cannygo.
– Vi selger også produkter fra Snickers, MASCOT, Helly Hansen Workwear, Petzl, ATG, UVEX, Guide, Zekler, L.Brador, Portwest og Stihl.
Sammen med bedriften kan vi også skape nye produkter som tilfredsstiller akkurat deres ønsker og behov, avslutter Gediminas Paulauskas, daglig leder i Proklær.
Les også: