Etter nylig å ha investert i to splitter nye og større båter, er Håløy Havservice på Ibestad klar for enda større og tyngre oppgaver på havet.
Med servicebåten «Håløy Jarl» har Håløy Havservice AS rigget seg for fremtiden: større og tyngre serviceoppgaver i tøffere farvann. Båten er 24 meter lang og lastekapasiteten på dekk er 145 tonn.
– Denne fartøytypen er optimalisert for svært tunge serviceoperasjoner i utsatte kystområder, forteller daglig leder Remi Rønning i Håløy Havservice.
Bedriften på Ibestad i Sør-Troms har spesialisert seg på serviceoppdrag for fiskeri og havbruksnæringen, hvor de bidrar med vedlikeholdstjenester og frakt av utstyr.
Med til sammen fire båter i flåten, har de også fartøyer med kran og vinsj som leverer alt innenfor løft, slep, vask, arbeid med nøter og lettere ROV-inspeksjoner (filming med miniubåt).
Oppdragsmengden og ansatte øker
Det er mildt sagt optimismen som rår i bedriften om dagen: På ett år har de doblet antall ansatte til 27 personer og kjøpt to nye båter. Alt på grunn av en økende oppdragsmengde.
Med de nye fartøyene er de klare for større og enda tyngre oppgaver på havet.
På ett år har Håløy Havservice doblet antall ansatte til 27 personer.
– «Håløy Jarl» er den største båten vi har og den er hovedsakelig tenkt til serviceoppdrag for oppdrettsnæringen, for eksempel i forbindelse med opptak og utsett av nye oppdrettsanlegg. Den kan også brukes til frakt og slep av utstyr, prammer og fôrflåter, forteller Rønning.
Rønning er ser også frem til at de nå kan utføre oppdrag i røffere sjø.
Større effektivitet og høyere sikkerhet
Tidligere har Håløy Havservice kunnet oppleve at dårlig vær har satt en stopper for planlagte jobber, spesielt med tanke på sikkerhet for de ansatte.
Ved bruk av bedriftens nye fartøy “Håløy Jarl” har man kunnet unngå avbrytelser i mye større grad og dermed økt effektivitet betydelig, og sikret opprettholdelse av drift ved anleggene.
– I området her hvor vi holder til er det noen vindretninger som gir ekstremt dårlig vær. Vi har leid inn og testet samme type båt som «Håløy Jarl» tidligere og erfart at den tåler slike forhold svært godt.
Remi Rønning
Den andre båten de har kjøpt ny, er en 15 meter lang katamaran.
Elektrisk drift
Med nye båter i flåten, benyttet Håløy Havservice også anledningen til å tenke mer miljøvennlig og fremtidsrettet med hybrid motordrift. Servicebåten «Håløy Jarl» kan veksle mellom å kjøre kun på batteri, dieselelektrisk eller hybrid.
Som et ledd i stortingets signaler om 50-55% kutt i co2 utslipp frem mot 2030 var dette et naturlig valg for Håløy Havservice.
I tillegg til å ta del i det grønne skiftet vil elektrisk drift både være en økonomisk gunstig løsning med tanke på drivstoffkostnader, men ikke minst bidrar det til et bedre arbeidsmiljø for de ansatte ombord.
Klare for fremtidens havbruk
Med en båt som er optimalisert for tøffe forhold, 20 års erfaring med serviceoppdrag på havet og ansatte med lang erfaring fra arbeid på havet, ligger alt til rette for at Håløy Havservice er klare for å møte fremtiden i havbruksnæringen.
– Myndighetene har signalisert vekst innenfor havbruk de kommende årene og vi skal være i posisjon til å bidra med vår kompetanse og vårt utstyr.
Med de nye investeringene er vi klare til å møte utfordringene som kommer, og til å utføre jobben på sikkert og ordentlig vis, avslutter daglig leder Remi Rønning i Håløy Havservice.