På Andøya står to flyhangarer for Orion-fly som et godt eksempel på den ekstreme kvaliteten industrigulvet levert av AcryliCon Nord-Norge innehar.
Selv om gulvene i de to hangarene ble lagt tilbake i 1996 og 1998, er de fortsatt i bruk og i god stand, nå 24 og 26 år etterpå.
Man skulle trodd at den røffe bruken det medfører å være fundamentet for svære overvåkingsfly er i stand til å gi et hvilket som helst gulv hard medfart gjennom årenes løp. Men dette er altså ikke et hvilket som helst gulv skal vi tro AcryliCon Nord-Norge.
Konstruksjonen i våre gulv endrer seg ikke over tid, slik den kan gjøre i andre tilsvarende belegg. Dette gjør at porer ikke oppstår og gulvet er kompakt, renholdsvennlig, og har maksimal styrke i år etter år, forteller Bjørn Hugo Hansen, salgssjef i AcryliCon Nord-Norge.
AcryliCon sine systemer herder fullt ut og har ingen kjemisk endring over tid, og beholder dermed sine egenskaper gjennom livsløpet til gulvet.
Tilbakemeldingene fra kundene går ofte ut på at løsningene til AcryliCon har visst seg å ha lengre levetid enn andre gulvløsninger som kundene tidligere har brukt.
Den dyreste prosessen hos en kunde ved installasjon av nytt gulv er stans av drift og rydding av arealer. Med lengre levetid på gulvet gir det svært god økonomi for kundene, forteller Hansen.
Siden 70-tallet har Acrylicon-kjeden spesialisert seg på produksjon og installasjon av industrigulvbelegg for alle industriformål, spesialkonstruert for alle typer næringsmiddelindustri, verkstedlokaler, lagerlokaler, storkjøkken, utstillinger og butikker.
Industrien har fortsatt de samme kravene til gulv
AcryliCon kjeden har utviklet seg raskt til å bli en internasjonal aktør med en rekke prestisjefylte installasjoner over hele verden. Helt fra oppstarten ble det tydelig at nesten alle i industrien hadde omtrent de samme kravene til et gulv; det skulle være hygienisk, lett å rengjøre, pent å se på, sklisikkert og det skulle vare lenge.
AcryliCon Nord-Norge er lokalisert i Bodø og har fylkene Nordland, Troms og Finnmark, samt Svalbard som sitt geografiske markedsområde. Selskapet er en del av AcryliCon gruppen, som samlet er Norges største leverandør av industrigulvbelegg.
Internasjonalt er AcryliCon representert i 21 land, og er i dag blant verdens ledende leverandør av industrigulv.
Seks store lastebiler
AcryliCon Nord-Norge har egne håndverkere som gjør alt av installasjoner. De ansatte reiser rundt i landsdelen med seks store lastebiler.
Alt av maskiner som behøves til forbehandling av gulv ligger i AcryliCon Nord-Norge sine biler. Håndverkerne kjører rundt i den 200 mil langstrakte landsdelen, fra oppdrag til oppdrag. Hver bil har et leggelag på to personer.
Det tåler mer og varer lengre
Beviset på kvaliteten ligger i alle referansene og de gode tilbakemeldingene til AcryliCon Nord-Norge.
For dette er nemlig et ganske annerledes gulv, nettopp på grunn av at det er sammensatt annerledes, med en kombinasjon av de beste generiske egenskapene i råstoffene.
– Det at vi har belegg som fortsatt er intakt etter nesten 30 års bruk, beviser kvaliteten.
Bjørn Hugo Hansen
Referansene som bare blir flere og flere, gjør det trygt for kunden å kjøpe gulv. Det er tross alt erfaringer over tid som teller, forteller Bjørn.
Ikke nok at det er akryl
Det eksisterer ganske mange leverandører av industrigulvbelegg, både lokalt og internasjonalt. Når enkelte hevder at de har like solide gulv som AcryliCon fordi belegget inneholder akryl, kan nok dette være noe misvisende.
– Selv om det finnes mange tilbydere, har vi mange og gode referanser som vi opplever er en trygghet for kunden. Og at det er akryl, er dessuten ikke nok. Det er sammensetningen som er spesiell, sier Bjørn.
Over 2000 fornøyde kunder i Nord-Norge
AcryliCon Nord-Norge sin årlige omsetning på nær 35 millioner, gjør dem til den desidert største leverandøren av akryl-indrustrigulv i Nord-Norge. Selskapet er lokaleid med 4 eiere og 16 ansatte. Fabrikken ligger i Tyskland og leverer til 21 land i verden. Gulvene tilpasses naturligvis kundens bruksområde.
– På utstillingsgulv kan det legges noe mer vekt på et estetisk sluttresultat, mens i andre prosjekter som eksempelvis verksteder, offentlige bygg, fellesarealer og kantiner er slitestyrke høyt prioritert, sier Bjørn.
Nå som det begynner å nærme seg 30 år siden oppstarten til AcryliCon Nord-Norge, har de eksistert så lenge at de ser at ca. 80 prosent av omsetningen går til eksisterende kunder.
– Det er en veldig høy gjenkjøpsprosent. Når gulvene er utslitt etter 15-20 år kommer kunden tilbake til oss, for da vet de hva de får, stråler Bjørn.
Siden oppstarten vår i 1994 har de lagt gulv for en halv milliard kroner. Det er over én og en halv million kvadratmeter gulv til industrien, verksteder, butikker og offentlige bygg. Fellesnevneren er at det er gulv til industrien, med fiskerinæringen som deres aller største kundegruppe.
Siden 1994 har de gjennomført 4470 prosjekter med over 2000 unike og fornøyde kunder i landsdelen. Årsaken til at antallet fornøyde kunder er lavere enn prosjekttallet, er naturligvis den store andelen av gjenkjøp. For kundene er fornøyde.
AcryliCon Nord-Norge er en foretrukket samarbeidspartner hos mange entreprenører. De er også fullt kvalifisert som leverandør i StartBANK, bygg- og anleggsnæringens kvalifikasjonsordning.
– Vi er underentreprenører og kommer når vi skal og leverer det vi lover, avslutter Bjørn Hugo Hansen, salgssjef i AcryliCon Nord-Norge.