Subsea Nor finner løsninger under og over vannet for kunder langs hele kysten. Finnes ikke teknologien eller utstyret de trenger, så bygger de det selv. Nå ser de etter partnere til å videreutvikle deres innovative teknologi for rørinspeksjon.
Det klirrer i kjettinger på flytebrygga ytterst i Bø i Vesterålen der MS Maximus har klappet til kai. Det eneste godkjente oljevernfartøyet i Vesterålen, og en farkost som tar Subsea Nor høyt og lavt med dykking, dokumentasjon, filming, frakt, kartlegging, rørlegging, kabelanlegg, vedlikehold, berging og heving.
Oppdragsmengden er innholdsrik og variert. Det er sjelden en kjedelig dag på jobben, forteller dykker og daglig leder Jan Erik Jensen.
I dag er de på plass på sørspissen av Langøya lengst nord i Nordland, der en myriade av fiskebåter har fast tilhold ved ei flytebrygge. Brygga holdes på plass av 20 massive kjettinger á 10 meter, og etter årevis med tæring fra elementene, er de modne for utskiftning.
For langs kysten i nord er været ingrediensen som alltid har siste ordet.
Vi lever av og med havet, men det er de færreste av oss som kommer til under havskorpa. Desto mer avhengig er vi kanskje av tjenester som lar oss slippe til dypt nedi det blå.
Blått næringsliv
Som navnet tilsier, trives Subsea Nor godt under vann, men også over. De er mobile, flyttbare og drar dit oppdraget tar dem fra Nordkapp til Sunnmøre – og lengre om det kreves.
Tre ansatte og tre løsmedarbeidere rykker ut til ekstremt varierte arbeidsoppgaver for en myriade av kunder langs kysten i nord.
Når det trengs øyne, ører og armer under vann, er det en spisskompetent trio fra øyriket lengst nord i Nordland som kalles inn. Det er kanskje ikke så mange som kan akkurat det de kan.
ROV-teknologien – miniubåten – åpner opp et mulighetsrom under vann man tidligere bare kunne drømt om. For der mange har mulighet til å inspisere, har Subsea Nor en stor kapasitet for å utføre intrikate oppgaver og å kartlegge havbunnen med GPS.
Med en rekkevidde ned til 500 meter er det mulig å utføre intrikate oppgaver og få oversikt over selv de mest utilgjengelige stedene. Både ved hjelp av kamera, sonar, gripeklo – men også med sin evne til å tenke nytt, praktisk og løsningsorientert.
Jan Erik Jensen jobbet fulltid offshore, og tilbød tjenester med miniubåt på si på friturene hjemme i Hadsel. Etterspørselen skulle vise seg å være massiv, for det lille selskapet vokste raskt fra en liten bigeskjeft til en fulltids arbeidsplass, og behovet for mer arbeiskraft meldte seg snart.
Nå er de en del av et stort marint miljø og er en sidekick til tusenvis av aktører i et blått næringsliv langs hele kysten.
Enten det er oljevernøvelse i Bodø, eller til fjells i Hadsel for å inspisere drikkevannstilføreselen strekker de seg langt for å løse problemer og finne gode løsninger for kundene.
Til fiskere i nød, til havbruksnæring som trenger en mann under vann, og til alt annet tenkelig og utenkelig som måtte kunne oppstå er Subsea Nor kun en telefonsamtale unna.
De har bistått i å flytte deler av et hvalskjelett. De har tatt et dansk filmteam med en japansk sushikokk ut på storhavet, og når alt har gått galt, bidrar de til å hjelpe pårørende å få svar gjennom sokning og søk etter savnede.
Historiene har rukket å bli mange siden oppstarten av selskapet i 2001.
Pilotprosjekt
Også på tørre landjorda trengs det bistand for å løse komplekse utfordringer, og den kompetente gjengen fra nord finner stadig nye veier til målet.
Har de ikke utstyr til det, så tar de saken i egne hender. I firmaets verksted tar teknologiske nyvinninger form på vegne av kundene. Det sveises, skrues og ingenieres helt nye løsninger og hjelpemidler.
På verkstedet på Børøya i Hadsel har en ny innretning tatt form. En finmekanisk nyvinning som har oppstått fra et reelt behov.
Med hjelp av Egga Utvikling og prosjektering fra Forskningsrådet er et pilotprosjekt for en prototype på landjordas tilsvar på miniubåten under oppseiling.
Det åpnet seg nemlig et nytt marked da Statkraft tok kontakt, på jakt etter gode løsninger.
Hva gjør du når du skulle sett hva som foregikk i enden av et 800 meter langt rør som er plantet i fjell?
I dag har de inspeksjonsutstyr som ved hjelp av egenbygget vinsj kan senkes 1780 meter ned. Nå utvikler de en kamerarigg på hjul med to armer, som en miniubåt, som skal kunne fjernstyres for å komme til i rør.
Prosessen med å ferdigstille den endelige prototypen er kommet langt – men det trengs partnere i prosjektet.
– For å ferdigstille trenger vi kunder som er interessert i å bidra på ferdigstillelsen. Vi vet behovet er der ute, men trenger en aktør med på laget for å komme videre i prosessen, sier Jensen.
– Det er investert enormt mye i tid og omkostninger, og vi har et solid apparat rundt prosessen. Får vi en aktør med på laget som har behov for å benytte seg av en slik teknologi, så løsner hele prosessen og vi kan komme i mål med en game changer i industri-, bygg-, anleggs- og kraftbransjen, avslutter daglig leder Jan Erik Jensen hos Subsea Nor.