NORDLAND | Annonseinnhold

Narvik-firmaet Momspartner sparer bedriftene for store summer

I 1996 åpnet myndighetene for at norske bedrifter kunne søke momsrefusjon på utgifter knyttet til reiser og virksomhet i utlandet. Leif Plener så et behov i markedet for å bistå bedrifter med papirmøllen som fulgte i kjølvannet, og i 1998 etablerte han Momspartner i Narvik.

For mange bedrifter kan veien for å få refundert moms på virksomhet i utlandet både være ukjent, og jobben med å fremskaffe alt av dokumentasjon som kreves være svært tidkrevende.

Gjennom Momspartner ønsket Leif Plener å bistå bedriftene slik at de enklere kunne få refundert momsen de hadde krav på.

I starten ble jakten på utenlandsk moms drevet fra kjøkkenbordet, ved siden av fulltidsjobb, men i dag er Momspartner en bedrift med avdelinger i flere Europeiske storbyer.

Leif Plener (t.h) etablerte Momspartner lokalt i Narvik og er nå etablert både i Oslo, Stockholm og Barcelona. På bildet: Lill Leiknes, Tonje S Augustinussen, Svein Udnæs, Gro Aspeslett, Anniken Plener, Rune Plener og Leif Plener. Foto: Michael Ulriksen.

I dag består bedriften av et høykompetent team med blant annet autoriserte regnskapsførere og advokater, og kan skilte med hovedkontor i Narvik og “distriktskontor” i Oslo, Stockholm og Barcelona.

– Da åpningen for momsrefusjon ble gitt, hadde jeg i flere år jobbet med lignende spørsmål og problemstillinger opp mot et eventuelt Norsk EU-medlemsskap, og jeg hadde erfart hvor mye arbeid som krevdes for å få alt dokumentert rett.

Leif Plener

Plener hadde derfor kunnskapen som skulle til og visste hvordan han kunne hjelpe kundene med det krevende papirarbeidet, og også uten at det skulle påføre kundene noen omfattende kostnader.

på utgifter knyttet til reiser og virksomhet i utlandet
Momspartner bistår bedrifter blant annet med å få refundert moms på utgifter. På bildet: Leif Plener, Tonje S Augustinussen, Gro Aspeslett, Anniken Plener og Svein Udnæs. Foto: Michael Ulriksen.

– Vi tok papirjobben for dem og fikk vi ikke momsen refundert, betalte de heller ingen ting. Fikk vi den refundert, ble momsen utbetalt til kunden fratrukket provisjonen. På alle måter en vinn-vinn situasjon for kunden, forklarer Plener.

Utfordrende start

Selv om ideen var god, ble det en utfordrende start for Leif og Momspartner. Til tider var store deler av familien engasjert i driften, og det ble ofte lange dager.

Dokumentasjonen som myndighetene krevde for å få momsen refundert kunne ofte ta lang tid å få behandlet og godkjent, før det kunne utbetales momsrefusjon. Det innebar også lite penger inn i kassen for Momspartner i startfasen.

– Et godt forhold til en tålmodig bank var helt avgjørende for at vi kunne komme ut av startblokka, forklarer Plener.

Leif Plener og Momspartner fikk en utfordrende start, men med god hjelp kom bedriften seg vel igjennom etableringsfasen. Her sammen med Gro Aspeslett. Foto: Michael Ulriksen.

Store aktører

Et av de aller første navnene på kundelista var ingen ringere enn NRK. Ikke lenge etter fulgte Sjømatrådet, Avinor, Telenor og Fotballforbundet. Med tiden har Momspartner fått en solid base med aktører på kundelisten, og listen blir stadig lengre. 

Ganske fort oppdaget Plener og hans ansatte at det også var et marked for å hjelpe utenlandske bedrifter i Norge med papirmøllen knyttet til momsregistrering.

Utenlandske virksomheter som driver momspliktig virksomhet i Norge er forpliktet til å registrere seg for norsk merverdiavgift. Hvis selskapet ikke er etablert i Norge, må det være registrert hos en norsk merverdiavgiftsrepresentant eller gjennom direkte registrering.

Momspartner Representant AS fungerer som en norsk merverdiavgiftsrepresentant.

– Vi sørger for at de utenlandske virksomhetene blir registrert for merverdiavgift i Norge, og at alle spørsmål som involverer norsk moms blir håndtert korrekt og rapportert til norske skattemyndigheter, forklarer daglig leder Gro Aspeslett.

Ved siden av bistand i forbindelse med merverdiavgift, så hjelper Momspartner de utenlandske bedriftene med å følge opp lover og regler slik at de driver lovlig i Norge. Det samme gjøres for norske bedrifter som har virksomhet i utlandet.

Enklere arbeidshverdag

Det er ingen overdrivelse å si at jobben med papirmøllen har forandret seg radikalt siden oppstarten og frem til i dag.

I starten var alt av dokumentasjon og transaksjonshistorikk kun på papir. Dette var gjerne samlet i permer, skuffer og skap i kjellere og på bakrom.

En viktig del av jobben for de ansatte hos Momspartner er å finne frem til alt av tilgjengelige bilag og fakturaer. På bildet: Anniken Plener og Lill Leiknes. Foto: Michael Ulriksen.

– Vår jobb var å lete oss gjennom disse papirhaugene for å finne tak i de originale fakturaene som kunne utløse momsrefusjon, forteller Plener.

Han husker godt en episode fra en slik jobb hos en stor kunde i Oslo. Sammen med en kollega var han henvist til kjelleren for å lete frem aktuelle bilag og fakturaer. Da de etter en stund hadde funnet det de lette etter var kjellerdøren låst.

– Etter mange innelåste timer ble vi til slutt reddet av en Securitas-vakt som hadde hørt bankingen og ropingen vår, humrer Plener.

I dag kan han og kollegene sitte hvor som helst i verden og søke gjennom digitale bilag for å finne det de trenger.

I dag har digitaliseringen gjort jobben mye enklere for Anniken Plener og resten av de ansatte hos Momspartner. Foto: Michael Ulriksen.

Gjør plass til flere

Etter en pandemi med mindre reisevirksomhet blant kundene deres, ser alt igjen mye lysere ut for moms-jegerne med hovedsete i Narvik.

Momspartner i Narvik ser nå behovet for å utvide staben med flere dyktige ansatte. Foto: Michael Ulriksen.

– Vi erfarer at det er et stort behov for våre tjenester der ute, og at flaskehalsen ligger i hva vi evner å ta unna, sier Plener.

Nå ser vi behovet for å få på plass flere ansatte slik at vi kan fortsette den positive utviklingen, og bistå bedrifter med spørsmål knyttet til moms og regnskap, avslutter Leif Plener hos Momspartner i Narvik.

Denne saken er produsert av Næring i Nord i tett samarbeid med, og på oppdrag av omtalt aktør i saken. Næring i Nord er en kommersiell aktør som profilerer og markedsfører nordnorske bedrifter. Ønsker dere å bli profilert på Nordfra.no, eller har noen spørsmål? Ta kontakt på telefon 977 89 477, post@nin.no eller les mer her!
Annonsørinnhold | Momspartner AS


Momspartner ble etablert i 1998 og kontorene våre er lokalisert i Oslo, Narvik, Stockholm og Barcelona. Vi er den største leverandøren av refusjonstjenester i Norge og har hovedsakelig kunder fra Norge, Sverige og Danmark.
 
Vi tilbyr også hjelp til momsregistrering av virksomheten din i Norge og i EU-samfunnet.

Les og del innhold om mat, natur, folk og næringsliv i Nord-Norge.