Hvorfor kjøpe nytt når det du har kan repareres? Bedriften Ariens Silsand på Senja har en lidenskap for å hjelpe kundene med å ta vare på ting.
– Veldig mange skor seg på å selge mest mulig og å bytte ut det gamle. Det synes vi er for galt egentlig, når det ofte bare er snakk om verktøy og utstyr som trenger ei overhaling, sier Kai Nordli hos Ariens Silsand på Senja.
Han har gjort det å reparere – eller “å skru”, som han kaller det – til en livsstil.
Kunder fra Tromsø til Narvik trekker til Kai på Senja for mekanisk nødhjelp med snøfresere som har mistet spruten og robotgressklippere som bare står og sturer. Sakte, men sikkert, har befolkninga i regionen oppdaget at han er mannen å ringe hvis motorsaga harker. Det fører til at telefonen går varm nesten til alle døgnets tider.
Som primus motor hos Ariens Silsand er hage og skog hans felt. Bedriften forhandler og reparerer hageprodukter, gressklippere, motorsager, robotklippere, høytrykksspylere og ikke minst snøfresere, som seg hør og bør på ei øy langt nord for Polarsirkelen.
– Super service og rask bistand når det er behov…tommel opp, skriver en kunde på Ariens /Husqvarna Silsand sin Facebook-side.
Tom tank
Tommy Nordli, broren til Kai, er med på laget og bidrar til å lette litt på trykket med å ta seg av kundene i butikken. I hylla på kjøkkenet står det til enhver tid kopper med navnene til stamkundene, som gjerne kommer inn som en del av den daglige ruta.
Selv om han gjerne slår av en prat, befinner han seg oftest dypt inne i en problemløsing på verkstedet. Kai forteller at 90 prosent av reparasjonene dreier seg om dårlig vedlikehold, eller et problem som lett lar seg løse.
– Vi har nok av eksempler på motorsager som slår seg vrang, og så dreier det seg om at det er fylt sagkjedeolje på bensintanken. Eller en snøfreser som er tom for bensin. Ofte er det enkelt å løse selv, forteller han.
I verkstedet reparerer og skrur de på fleste merker, ikke bare egne merker.
– Vi forholder oss til de fleste merker, ikke bare våre egne. Det er ikke alltid vi får tak i deler, men vi sier ofte at vi kan skru hvis du ordner delene selv, forteller Kai.
De liker gjerne å bistå folk til å kunne få til å ta vare på tingene sine selv, og komme med tips som kan hjelpe dem som står fast.
Kai Nordlis tips for å ta vare på plenklipperen.
- Fyll tanken full når høsten kommer
- Start plenklipperen 1-2 ganger i løpet av vinteren
- Lagre plenklipperen tørt!
- Ikke still plenklipperen ute under presenning – det bygger fukt
- Gjør rent under plenklipperen etter hver klipp
- Mange plenklippere lekker olje hvis den bikkes sidelengs. Dette gjelder imidlertid bare til den ene siden. Legger du plenklipperen sidelengs til den siden eksosen kommer ut, så går det bra!
- De fleste gressklippere kan kobles til en spyledyse som tar seg av jobben med spyling etter klipp
Robot i hagen
Selv om den tradisjonelle plenklipperen, både halvautomatiske, elektriske og traktorklippere, har sin plass i den nordnorske hagen, er det én ting det selges stadig mer av: Robotklipperen.
– Som gammel maskinfører er jeg vant til å være ute i all slags vær – men det fineste er nok disse oppdragene med leveranse av robotklippere, slår han fast.
I år har etterspørselen langt oversteget tilbudet.
– Vi har rett og slett blitt utsolgt, og forhandlerne har hatt tomme lagre på grunn av korona-stengte fabrikker. Det er i grunn veldig synd, for vi har måttet si nei til flere, forteller han.
Klar for vinter
For tiden begynner folk å forberede vintersesongen. Kai på sin side håper snøen lar vente på seg, men han vet at vinteren kommer.
Når vinteren er på plass står bedriften klar med både nødhjelp til gammelt snøryddeutstyr og flunkende nye modeller for å holde snømassene i sjakk. Og står kundene helt fast, hender det at han rykker ut. Han sier seg på ingen måte ikke med dagen når butikken og verkstedet er låst. På tur hjem drar han ofte innom kunder.
– Jeg kjører ut til kundene når jeg har mulighet, og bistår dem så godt jeg kan, avslutter forteller Kai Nordli hos Ariens Silsand.