Da Kilab startet i 1988, foregikk det hjemme i barndomshjemmet med garasje og kjeller som lagerplass. Omfanget av produksjonen har økt enormt siden den gang. Nå er Kilab lokalisert i Nannestad og har 1100 kvadratmeter til rådighet.
Nåværende daglig leder Dag Indredavik ble gradvis introdusert for farens enkeltpersonforetak. I dag har Kilab 10 ansatte og flyttet sommeren 2022 endelig inn i større lokaler i Nannestad.
Nå har de 300 kvadratmeter med kontorlokaler og 800 kvadratmeter lager. Det er stor kontrast til 35 år siden da de hadde kontor på soverommet og lager i garasjen.
Fortsatt driver Kilab med utvikling og salg av laboratorieinnredning og avtrekkskap. Fra en beskjeden omsetning i oppstarten, har firmaet vokst sakte, men sikkert. I dag er Kilab en av Norges største leverandør innen sitt felt, med laboratorieinnredning og avtrekkskap i fokus.
Kombinasjonen av farens gode nettverk, flere ansatte og markedsføring har bidratt til en jevn vekst i firmaet. Men det handler om mer enn innredning; like viktig er faglige råd om hva som passer hvor.
Norsk firma med eget design
Vi er norske og det er våre produkter med Kilabs egen design. Vi bestiller innredninger fra våre faste leverandører. De fleste av dem har vi faktisk samarbeidet med siden starten i 1988, sier Dag Indredavik, daglig leder i Kilab.
Kilab har plass og fasiliteter for lager, men ikke egen produksjon. Det monteres fortrinnsvis smådeler på verkstedet, men ellers monteres det meste av plasshensyn ute hos kunden.
Kilab tilpasser alltid innredningen i forhold til utstyret som skal inn og oppgavene som skal løses.
– Vi lager mye innredning på forespørsel fra kunden, men vi har selvfølgelig standard systemer og mål som alle må forholde seg til. Det er ikke alltid at innredningen passer inn, eller det kan være andre grunner til kunden har et særegent behov.
Dag Indredavik
Bortsett fra innredning og avtrekksskap, selger Kilab blant annet ultrafrysere for langtidslagring av biologiske prøver. Når innholdet skal ha en temperatur på mellom -80 og -150 grader, kreves det spesielt godt isolerte vegger og kraftige kompressorer.
– Dette er typisk teknologi som vi kjøper helt ferdig som bare skal ut til kunden. Det utgjør en god del av omsetningen vår, forteller Dag.
Gjennom pandemien hadde Kilab stor etterspørsel etter sikkerhetskabinetter. Det er benker som ligner på avtrekksskap, men mer for biologisk materiale.
Tung innredning
Etter oppstarten av Kilab i barndomshjemmet på Jessheim, med kjeller og dobbel garasje som lager, ble det fort trangt. Siden det heller ikke var så praktisk med kjellertrapp, med alt som måtte bæres ned og opp igjen, leide faren i begynnelsen et fjernlager på en låve i Nannestad.
– På den låven har jeg for hånd stablet mange tunge deler på pall, så jeg setter derfor veldig pris på dagens hjelpemidler og HMS. I dag brukes truck og løftebord, men det er fortsatt en tung jobb å være montør, forteller Dag.
Kilab forhandler både ting de monterer selv og ferdige produkter. Blant de tyngste produktene, er de brannsikre kjemikalieskapene. De største skapene veier 5-600 kg selv om størrelsen ikke er mer enn 2 X 1,20 meter med 60 cm dybde.
– Det er massive skap med gips, brannhemmende materialer og skrog i stål. Dører og vegger er bortimot 5 cm tjukke. Da blir det tungt, sier Dag.
Tegnet tilbud med tusj på tegnebrett
Tre år etter oppstarten ble driften flytta til et slitent næringlokale på Jessheim. Dag ble tidlig involvert i farens jobb og som 18-åring ble han dratt inn i den daglige driften.
Faren trengte hjelp og Dag, som tidligere hadde hjulpet til i ferier, helger og andre ledige stunder, ville i første omgang jobbe et år hos ham. Siden har han blitt der.
I løpet av den perioden innførte Dag PC i driften. Tidligere hadde faren brukt skrivemaskin og tegnet tilbud med tusj på tegnebrett.
Det neste lokalet var et gammelt bilverksted som Kilab har benyttet helt til de flytta til Nannestad i 2022.
– Det har fungert bra, selv om det har vært altfor trangt de siste 10 åra. Men nå har vi god kapasitet, sier Dag.
Kunden får én kontaktperson som de beholder hele veien
Kilab har to montører ute på heltid rundt om i landet. Foruten to som jobber på lageret, er resten saksbehandlere, inkludert Dag selv. Og de kaller seg heller saksbehandlere enn selgere fordi de følger sine prosjekter fra A til Å.
Fra tegning av løsninger til innredningen er ferdig levert og montert, har kunden den samme kontaktpersonen hele veien.
– Vår opplevelse er at dette er noe kundene setter pris på. For oss gir det god variasjon i arbeidsoppgavene samtidig som vi utvikler et større eierskap til prosjektene. De som har inngått avtalen, får også avslutte den. Det gir også en bedre forståelse for innkjøp, salg og fakturering, sier Dag.
AHUS ble et slags gjennombrudd for Kilab
Da AHUS (Akershus universitetssykehus) ble bygget, bestilte de veldig mye fra Kilab. På den tiden hadde Kilab ennå ikke vunnet noen store, tunge prosjekter. Med daværende prosjekter på størrelse 1-2 millioner kroner, var en kontrakt på 6-7 millioner kroner både stort og spennende. Dette var i perioden 2005-2009.
– Vi vant anbudsrunden på lab-innredning og avtrekksskap. At vi kunne bruke AHUS som referanseprosjekt, ble utslaget for at vi senere fikk innpass i større prosjekter.
Etter det fikk Kilab flere store prosjekter. Det største til nå er kjemiblokka på NTNU med en prislapp på rundt 10 millioner kroner.
Ambisjoner om forsiktig vekst
Med det nye lokale på Nannestad, kan Kilab øke aktiviteten sin med omtrent 50 prosent før det begynner å bli trangt.
– Vi har ambisjoner om å vokse forsiktig, samtidig som vi skal fortsette å være en god arbeidsplass, sier Dag.
Han legger til at selv om lokalet er litt større enn de trenger akkurat nå, hadde det vært veldig dumt å bygge for lite når de først var i gang.
– Jeg ser ikke for meg at vi må utvide de nærmeste 10 årene, men skulle det skje kan vi jo ikke akkurat være misfornøyd med det heller, avslutter Dag Indredavik, daglig leder i Kilab.