Annonsørinnhold Vesterålen

De ikoniske Vesteraalens fiskeboller

Roald Amundsen tok med seg den ikoniske fiskebolleboksen på sin ferd gjennom Nordøstpassasjen. Nå skal bollene ut på ny langtur.

Vesteraalens leverte forsyninger for Roald Amundsen da han la ut på ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen i 1918-1922. Hundre år senere forsyner de det norske folk med fiskeboller og næring til alle hverdagens små polferder.

Nordmenn kjøper 1,5 millioner bokser med Vesteraalens fiskeboller i året.
Etter planen skal tallet bli det samme i Kina i løpet av de neste fire årene, sier Administrerende direktør, Viktor Johnsen

Verdens reneste og rikeste fiskefelt

Vesteraalens henter råvarene rett fra et av verdens reneste og rikeste fiskefelt og putter dem på boks. Det har de gjort siden 1912, og det har gjort dem til en av Norges sterkeste, eldste og mest markante merkevarer.

Best i test. Vesteraalens ble nylig best i test igjen – denne gang av ABC Nyheter.

Fiskebollene er potente. Det er ingen tvil om det. Men det er bare starten. Nå jobber selskapet med å servere enda mer gull rett fra havet og ut til forbrukere verden over.

Ny teknologi

De har lenge produser glinsende, næringsrike omega 3-oljer til markedet. Men ny teknologi gjør det mulig med en mer sofistikert bruk i matvareproduksjon. Det er rett og slett tran som ikke smaker tran.

Kan det være mulig å bygge opp et nytt flaggskip for fabrikken, like ikonisk som fiskebollene? Administrerende direktør, Viktor Johnsen, mener svaret er et rungende ja.

2017 ble Vesteraalens tildelt prisen Vekst i Nord, som deles ut i samarbeid med Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Prisen er industriuavhengig og kriteriene er økonomisk vekst, evne til innovasjon og eksportpotensiale. På bildet: Adm. dir. Viktor Johnsen.

Men nå blir det andre boller. Vesteraalens har nemlig investert i en ny state-of-the-art fabrikk på 15.000 kvadratmeter.

Med dagens teknologi jobber de med å få et stadig mer anvendelig produkt og satser knallhardt på å etablere seg som produsent av tilsetningsstoff i matvareproduksjon. Vi snakker om en marin olje med så lite smak og lukt at den kan brukes i dagligdagse matvarer over hele verden.

– Tenk deg et brød som plutselig også kan dekke behovet for omega 3. Mulighetene er uante og vi har bare skrapet overflata av potensialet for de marine oljene, sier Johnsen til Næring i Nord.

Siden 2014 har selskapet doblet omsetninga, og i 2018 var veksten på 15 prosent.

15.000 kvadratmeter

Veksten har hittil vært begrenset av størrelsen på produksjonslokalene, sier Johnsen. Men nå blir det andre boller. Vesteraalens har nemlig investert i en ny state-of-the-art fabrikk på 15.000 kvadratmeter. 200 millioner kroner er lagt i utstyr og produksjonshaller store som ballsalene i en Disney-film.

Den nye fabrikken har vært i full drift siden mars i år. Etter planen skulle oppgraderinga være ferdig i januar 2019. Vesteraalens hadde produsert 800.000 ekstra fiskeboller for å holde markedet mettet fra mai til desember. Men da utbyggingen tok lengre tid enn planlagt, begynte det å bli glissent i butikkhyllene. Det var da selskapet ble møtt av en tsunami av brev, eposter og telefoner.

Siden 2014 har selskapet doblet omsetninga, og i 2018 var veksten på 15 prosent.

Det var leit at det ble fritt, men det sier jo litt om hvor glade folk er i fiskebollene. Det var rett og slett rørende, sier adm. dir. Viktor Johnsen.

Klar for Kina

Fiskeboller, suppeboller og omega 3 er selskapets hellige treenighet. Nå som volumet er skrudd opp til fullt, er det på tide å sende Vesteraalens fiskeboller ut på ekspedisjon igjen. Denne gangen bærer det til Kina, verdens største marked for fiskeboller. Her selges fiskeboller i butikk, på nett, som street food og i restaurant.

Glem fiskeboller i hvit saus – på de kinesiske tallerknene blir det andre boller.

Og etter knallhard satsing har kineserne begynt å få smaken på de rene, norske bollene. I fjor høst signerte selskapet en kontrakt om eksport til Kina, og selskapet har opprettet et eget salgskontor i Shanghai.

– Om tre-fire år er det realistisk at vi har like stor omsetning fra salg av fiskeboller og marine oljer i Kina som i Norge, sier adm dir i Vesteraalens, Viktor Johnsen

Se video om Vesteraalens under:

● Vesteraalens​ AS er et innovativt selskap innen sjømat og marine ingredienser. De holder til i Sorltand i Vesterålen, lokalisert ved et av verdens rikeste fiskefelt
● I 2017 ble Vesteraalens tildelt prisen Vekst i Nord, som deles ut i samarbeid med Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Prisen er industriuavhengig pris og kriteriene er økonomisk vekst, evne til innovasjon og eksportpotensiale.
● Vesteraalens er i ferd med å ta av i det kinesiske markedet, og har opprettet eget salgskontor i Shanghai
● Fiskeboller, suppeboller og omega 3 er selskapets hovedprodukter. Nå jobber de for å utvikle smak- og luktfrie næringsmiddeltilsetninger
● Roald Amundsen tok med seg Vesteraalens fiskeboller på ekspedisjon over Nordøstpassasjen i 1918
● Via nettstedet jd.com skal fiskebollene selges til det kinesiske folk

Vi foreslår å lese...

Les og del innhold om mat, natur, folk og næringsliv i Nord-Norge.

Nordfra.no benytter informasjonskapsler (cookies) for å kontinuerlig forbedre brukeropplevelsen. Vi samler ikke inn, deler, eller lagrer sensitiv informasjon om lesere av magasinet. LUKK Kontakt oss