Annonsørinnhold Vesterålen

Suksesshistorier fra havgapet

Det hele startet da Per Arne og Ståle manglet melk til mårrakaffen.

Året er 2001. Trevarehandler Per Arne Jakobsen og maskinentreprenør Ståle Hansen i den lille bygda Eidet på yttersida av Vesterålen tar seg en kopp kaffe i lag. Men de er fri for melk til kaffen. Hittil har de vært vant til å strene over veien til nærbutikken hver gang de mangler noe, men nå innser de må kjøre ei hel mil for å skaffe melk.

Joker Bø er et sted fullt av overraskelser

Senere samme dag har de kjøpt butikklokalet etter Vesterålen Samvirkelag, som sto som et spøkelse etter konkursen. Eidet Butikkdrift AS ser dagens lys, kameratene eier 40 prosent hver, og får inn Beate Ingebrigtsen som eier av de resterende 20. Et halvt år senere, etter omfattende oppussing, åpner dørene til Joker Bø.

Dette er historien om hvordan ting fyker av seg på yttersida. Historier om nærbutikken, turistmagneten, maskinparken og trevareproffene. Fire suksesser som er noe mer enn bare en bedrift. Det er historien om å drive næring i nord.

Ringstad Sjøhus – Huset på yttersida

Ian Robbins fra Cornwall i England står som en statue ytterst på flytebrygga og holder en fisk opp i lufta med ei hand. På en holme hundre meter unna sitter en gammel kjenning og klakker med nebbet. Mannen kyler fisken av gårde, og den årvåkne ørna er i lufta allerede før fisken har rukket å treffe vannet med et plask. 

Havørna treffer havskorpa med et plask, til hylende turisters store glede.

Det bor ti havørner på holmene her, sier turistoperatør Ian, idet et par okergule klør synker inn i fisken som nettopp ble servert. Den store fuglen vipper føttene bakover, lik et fly som slår opp hjulene, og returnerer til holmen sin.

Folkene som driver Ringstad Sjøhus – Huset på Yttersida, er på hils med dyrene her ute. De tar med turistene inn i en ny verden der naturen er så tett på, at det tar pusten fra dem. Selv en lokal kjenning blir en hvinende turist i egen bakgård idet havørna kommer susende så man kjenner vinddraget fra vingene. 

Jeg liker vinteren aller best. Det er beste tiden på året til å ta imot turister.

Ann Karina Jakobsen

I 12 år har hun og partneren Ian Robbins fått drive med det de liker aller mest: Å være vertskap. Turister fra Tyskland, Frankrike, Italia og resten av Europa vil oppleve fjelltoppene. De vil padle rundt i skjærgården, dra skreien over ripa, mate havørna, se nordlys og bestige fjell.

– De siste årene har det tatt helt av med nordlys-turismen, forteller de.

På Ringstad var de tidlig ute med å skape vekst og etterspørsel i vintersesongen, som tidligere lå temmelig brakk turistmessig. De er tett på skreien og vinterfisket – i horisonten strekker Lofotfjellene seg som en kneisende vegg, og hele regionen koker av liv når skreien stryker forbi land.

Samtidig er stedet blottet for lysforurensing. Stjerneklare netter et reint lysshow – en stadig mer etterspurt naturopplevelse. Nordlysturismen har nemlig mangedoblet seg de siste årene.

Og blir det storm i stedet for stjerneklart, er det nesten en like stor opplevelse. Å kjenne huset riste og se havet skumme er nesten like heftig, sier en gestikulerende Ann Karina. 

På innsida av yttersida: Ringstad Sjøhus kaller seg også «Huset på Yttersida». Året rundt er de vertskap for gjester fra hele verden som vil oppleve Nord-Norge.

De forteller om hvordan de tok med seg kunnskapen fra sine år i Tyskland og ivret etter å bygge opp noe selv, i Vesterålen. Så blir de sittende stille og ser på utsikta. De kan fremdeles se silhuetten av havørna som sitter på holmen sin og jobber med å spise fisken de nettopp serverte den.

Fjellene rundt dem er satt i relieff av en fluoriserende, ferskenrosa stripe som speiler seg i den glassaktige vågen. Scenarioet ser nesten ut som et overredigert bilde i Photoshop – så heftige knallfarger skal det ikke være mulig å oppdrive sånn rett ut av det blå. Og det er derfor de aldri blir lei av denne utsikta og alt naturen serverer dem.

Det er noe nytt hver eneste dag, enten det er en oter på trappa, spekkhugger i fjorden eller sjeldne fuglesorter som oppdages på et av Ians mange fotokurs.

– Det har vært 12 privilegerte år, med naturen rett på dørstokken. Dette er det fineste stedet i Vesterålen, og et fantastisk sted å drive med turisme på, sier hun.

I den lille bygda klynger trehusene seg sammen, og en gang var også Ringstad Sjøhus heimgården til noen. Bjørn Ringstad er født og oppvokst på stedet. Etter å ha tatt utdannelse i Tyskland, kom han i retur og startet med turisme på stedet. Så overtok Ann Karina og Ian drifta, og hadde leiekontrakt ho Bjørn. Per Arne Jakobsen kjøpte anlegget i 2014, med et ønske om at stedet fortsatt skulle bli drevet av folk med teft. 

– Det var ei forusetning for kjøpet, at Ian og Karina skulle drive stedet. De har klart å få til et meget godt belegg året rundt, og på et tidlig tidspunkt skapt en heilårsdrift. De har gjort en makalaus jobb med å promotere vinterturisme og nordlysturisme, sier huseier Per Arne Jakobsen.

Han kaller stedet en institusjon:

Stedet er absolutt en instistusjon, ikke minst på grunn av beliggenheita. Det ligger utrulig flott til, åpen utsikt, men samtidig litt i ly.

Stedets restaurant, med mye god lokal mat og lokale råvarer, trekker mange gjester.

Restauranten og bespisninga er etterspurt, og folk fra hele regionen ankommer Ringstad via sjøveien for å spise middag, sier Per-Arne.

Joker Bø

Daglig leder Beate Ingebrigten foran butikkens nyetablerte servicerom, med toalett, dusj og vaske-fasiliteter.

Snøen har falt tungt i natt på yttersida av Vesterålen.

– Vi hadde vokst oss ut av butikken. Det var ingen tvil om det, sier butikkleder og primus motor Beate Ingebrigtsen. Hun krummer nakken, tar snøskuffa i handa og i snøkavet begir hun seg ut på en liten ekspedisjon rundt hushjørnet til det flunkende nye butikkbygget på Eidet.

I sin tid var Joker Bø en bitteliten nærbutikk som servet innbyggerne i bygda med det de måtte trenge. Men etterhvert ble butikken en stadig viktigere aktør for store hjørnesteinsbedrifter, og ikke minst en serviceaktør for turistene og fritidsfolket. I det lille lokalet de flyttet ut av i 2018 kunne det bli trangt som sild i bøtte midt i rushet i juli. 

I dag vil nok de som forventer en liten nærbutikk få hakeslepp når de ruller inn på tunet. I dag minner Joker Bø mest av alt om et kjøpesenter som kunne stått i Sinsen-krysset, med sine 750 kvadratmeter butikk og omsetning på 17 millioner kroner i året. Her inne finner du også «Reginehjørnet», en møteplass i butikken.

– Vi lever i ei tid da man besøker hverandre stadig sjeldnere. Møtene på butikken blir stadig viktigerer for samholdet og trivselen, derfor har vil laget Reginehjørnet. Her kan folk kjøpe seg kaffe, prate kjenning og senke pulsen. Alle er velkomne til å bruke den – du trenger ikke kjøpe noe engang, sier butikksjefen.

Det handler om å møte behovene til folk. Som eneste butikk i et område som er stadig mer besøkt, blir det mange henvendelser og spørsmål fra turistene forteller Beate, og tar et solig spadetak i halvmeteren med snø foran seg.  

Gjør det selv: Butikkdrift på yttersida består av en hel del mann mot natur.

De siste årene har stadig flere forblåste sykkelturister, busslass med turister, bobil-campere med lav puls og feriefolk med røtter i bygda, prikket Beate på skuldra og høflig spurt om de vet av et sted med dusj og toalett, vaskemaskin, camping og overnatting. Så de bestemte seg med å imøtekomme behovet, og bygde likesågreit turistleiligheter i det flunkende nye butikklokalet. 

– De er blitt ganske ålreit, håper vi, sier Beate.

Hun har måket oss en sti fram til leilighetene, som har en egen inngang like rundt hjørnet. 

Butikk med noko attåt: I nybygget har Joker Bø omorgsfullt innredet to turist-leiligheter. – Vi håper jo det blir godt mottatt, sier daglig leder Beate Ingebrigtsen.

Døra går opp idet hun taster kodelåsen, og en lun, liten leilighet, med to omsorgsfullt oppredde senger hver, et lite kjøkken og moderne bad, åpenbarer seg.

Her kan turister og besøkende booke seg inn. 

I tillegg har vi bygget et service-rom med dusj og vaskemaskin som gjester og camping-turister kan benytte seg av, forteller hun.

Det later til at kjøpmennene på Eidet har tenkt på alt. Ved butikken jobbes det jevnt og trutt med å opparbeide en oppstillingsplass for bobiler. Hele området fra butikken og ned til fjorden noen steinkast unna, er kjøpt opp av Eidet Butikkdrift AS.

Området bygges ut i samme ånd som det lokale næringslivet her har gjort det i årevis: Stein på stein. Først opprettes et område med plass til 20 bobiler. Om etterspørselen viser seg å være stor, utbygger de neste trinn.

Vi opplever veldig ofte at folk spør etter steder å rigge seg til med bobilen. Nå gleder vi oss til å kunne si “hjertelig velkommen” og vise dem vårt nye anlegg.

Store maskiner: Hansen Maskin og Transport

Ståle Hansen kan ikke huske å noen gang ha skrudd av ringelyden. Det er nesten sånn at han tar med seg telefonen inn i dusjen.

Det er det som skal til for å få det til her ute. Du må yte den ekstra servicen. 

Ståle Hansen

Reiser du til yttersida, vil du straks oppleve en service utenom det vanlige. Kall det gjerne en lags selvpålagt døgnvakt.

I Vesterålen har vi nok en kultur for å være tilgjengelige, det forventes her. Særlig på yttersida. Du må glemme 9-16 og gå all in, sier lederen av Hansen Maskin og Transport AS. 

– Det kan kanskje ha noe med fiskeriet å gjøre?

– Ja, i aller høyeste grad, svarer Ståle.

Vi sitter i bedriftens utsalg, omgitt av alt fra dekk til muttere og smøreolje – alt som måtte trengs til motor og maskineri. Det kommer godt med på yttersida, der myriader av båter klapper til kai og finner ly, særlig under vinterfisket.

Kommer det en båt i land klokka 12 om natta, og den har behov for olje, sier du ikke “nei, ring meg i morgen”. Da skaffer du det de trenger – og det kan være flere hundre liter. Det er samme sak hvis de trenger proviant – da åpner vi butikken og skaffer dem det de trenger, sier Ståle.

Etter noen uker med enorme snømengder her ute, kom regnet. Hæslig, vil noen kanskje si. Men for Ståle og mannskapet betyr det en liten pust i bakken. Med kontrakter om snørydding rundt omkring i bygda, har de sitt fulle hyre med å holde utkjørsler og gårdsplasser åpne for ferdsel i en vintersesong med uvanlig heftige snømengder. I tillegg driver selskapet med transport av fisk, så vinteren kan bli hektisk. 

– Det er nok i høyeste grad en livsstil, sier han.

Siden han startet yrkeslivet som ambulansesjåfør sammen med sin far, ble han vant til å være døgnet rundt. Da faren ble syk, avbrøt Ståle militærtjenesten og reiste hjem for å styre bedriften. I -96 la han imidlertid blålyset på hylla, og konsentrerte seg om maskinene, som allerede var en del av drifta.

Så bygget han ut maskinparken, stein på stein, og den både leies ut og settes i sving av de ansatte. Nå har maskinparken fire gravemaskiner, tre biler, traktor, hjullastere – you name it. I tillegg leier de ut containere.

– Vi har vært veldig heldige, og har hatt god etterspørsel og mye å gjøre, forteller Ståle.

Ståle Hansen i kjent stil utenfor Joker Bø. Snømengdene på yttersida har gitt Hansen Maskin og Transport nok å gjøre i vinter.

Såpass mye har de hatt å gjøre, at de nylig har ansatt Oddbjørn, en maskinkyndig sjåfør som ble rekruttert fra Trondheim. Nå søker etter enda en ansatt:

– Vi søker etter en maskinfører, gjerne en som har lastebilsertifikat også, sier Ståle.

Siden den kaffekoppen i 2001 som savnet melk, har han også vært medeier i Eidet Butikkdrift AS – med 40 prosent av aksjene.

Butikksjef Beate har vært medeier og primus motor for Joker Bø siden dag én.

Som butikksjef Beate sa det: “Dette hadde ikke gått an uten Ståle”. Også butikksatsinga preges av samme iver og tilfart som gjennomsyrer hele Hansen Maskin og Transport.

–  Å ha en levende butikk, betyr alt for ei bygd. Det trengs for å holde liv i en krets, sier Ståle.

Og vi fant rett virkelig rett kandidat for å lede satsinga. Beate har gjort en enormt bra jobb med butikken. Hun har bygget opp en stor bedrift.

I sin tid holdt “gammelbutikken” til i et bygg fra 1949. En klassisk nærbutikk, med bestyrerleilighet oppe. Dernest kom et tilbygg i 1979, forteller Hansen. Så kom dagen da det var på tide å utvide igjen, for å imøtekomme behovet.

– Det ville kostet like mye å tilpasse lokalet til behovene våre, som å bygge nytt, forklarer han.

Derfor har selskapet investert 22 millioner kroner i flunkende nytt butikklokale med noko attåt, og Hansen Maskin har gjort store deler av grunnarbeidet.

Nå står “gammelbutikken” tom, åpent for andre aktører som kunne tenke seg 350 kvadratmeter butikk i et område med mye trafikk og et stort trykk av turisme på sommerhalvåret.  

– Det kan bli veldig fint med et tilskudd av noe nytt… kanskje noe til turisten, sier Ståle, og tenker høyt.

– Ta kontakt, ber Ståle.

Byggern – Bø-Tre AS

Børre Albrigtsen kommer inn døra, og ser meget målrettet ut. Han er midt i et prosjekt med å renovere sitt gamle hus på “Skorpa” i Bø, og da er det Bygger’n han oppsøker for å problemskyte. Vel å merke må kjøre ut av bygda og gjennom en fjellpassasje for å komme til nærmeste konkurrerende trevarehandel – men Børre velger Bygger’n av flere grunner.

– Jeg har vært en trofast kunde over tid. Og det har sine årsaker, forklarer han.

– Det er viktig for meg som kunde at bedriftene er seriøse, ærlige, imøtekommende og proffe slik at jeg kan få gode og kvalifiserte råd. Er de også konkurransedyktige på pris, har de en potensiell kunde i meg, forteller han. 

– Treffer jeg da i tillegg glade, imøtekommende og hyggelige ansatte med «glimtet i øyet» og den gode replikken, har de ikke bare en kunde, men en trofast kunde over tid, forteller Børre.

Øyvind Gaasland og et team bestående av ingeniører, møbelsnekkere og kyndige handverkere må tåle litt skryt i dag. Børre opplever at de i aller høyeste grad lever opp til verdiene sine om å være glade, pålitelige, proffe og villige. I dag, som alle andre ganger han er innom, står de klar til å bidra med kunnskap om hvordan han best kan utføre de mange små vedlikeholdsprosjekt i barndomshjemmet som han har overtatt. I dag trenger han gode råd om å restaurere et bad. 

– Det er viktig for oss er å gi kundene gode råd. Ofte fraråder vi store investeringer som kunne gitt oss god inntjening, når vi ser at problemet kan bli løst på en mye rimeligere måte. Det er sånn man driver ekte og god butikk, sier daglig leder Øyvind Gaasland.

Sammen med teamet sitt kan han også tilby en drøss av tjenester i form av tegning, design og utforming. Eksempelvis kan du vise dem et hjørne av huset ditt og si: Her vil jeg ha kjøkken. Kort tid etter vil du kunne ha et spesialdesignet kjøkken, fiks ferdig montert, tilpasset hver minste krik og krok. “Hva så, mange gjør jo det?”, tenker du kanskje. Men det er verd å bite seg merke i at her gjøres slike jobber uten ekstra påslag i prisen. 

Mange blir overrasket når de oppdager det, og vi har kanskje ikke vært flinke nok til å få fram budskapet, men vi tegner jo kjøkken óg.

Vi har ingeniører hos oss som kan klekke ut løsninger på det meste. Mange andre aktører tilbyr det samme, men som regel tar de et påslag i prisen. Det gjør ikke vi, forteller Øyvind Gåsland.

Det samme gjelder hytter. Helt fri a franco kan Bygger’n ta på seg oppdraget med å realisere hyttedrømmen din, som en slags byggeleder for prosjektet ditt. De kobler sammen fagfolkene som trengs, og følger prosessen som både igangsetter, pådriver og rådgiver.

– Vi er leverandør for hibahus, som har et veldig godt utvalg av hytter i katalogen. Men vi spesial-tilpasser for deg, og kan hjelpe deg å realisere hytteprosjektet fra A til Å, sier Steinar Danielsen.

Bø-Tre AS / Bygger’n har utviklet seg mye siden den i sin tid ble stiftet halvveis på impuls tilbake i 1996. Da besto den av et butikklokale og et lager i form av en privat garasje som ble stilt til disposisjon. I dag består Bygger’n av en butikk som er utvidet i flere runder, med utstilling, stort materiallager, og et temperert mellomlager som gjør materiale klappende klart til å tas i bruk.

– Det ble ikke gjort noen undersøkelser, men mottakelsen ble meget bra og det viste seg raskt at livsgrunnlaget så absolutt var tilstede, sier Per Arne Jakobsen til Næring i Nord.

Etterhvert som økonomien tillot det trappet Per Arne opp. Det ble gjort trinn for trinn, i ekte vesterålsk og bunnsolid stil.

– Jeg var handverker i mange år før jeg ble plaget med armene. Da søkte jeg jobb hos H. Willassen i Straumsjøen, og var der i nesten 20 år. Fru Willassen var et fantastisk menneske, som lærte meg mye, blant annet dette med å “tjene krona før man bruka ho”. Det er et av de beste rådene jeg har fått, sier han.

Å bygge opp butikken, lageret og varebeholdninga, holde drifta igang og se at bedriften har livets rett, det er virkelig noe jeg er glad for å ha fått oppleve.

– Utfordringa er jo næringsgrunnlaget. Det skulle vært dobbelt så mange folk her, ja,  tre ganger så mye. Det hadde vært ypperlig, sier han.

Dette er et ønske han faktisk får innfridd om sommeren. Kommunen på yttersida dobler folketallet i sommermånedene. Børre er nemlig bare en av mange som har overtatt barndomshjemmet sitt i bygda. I denne bygda er femti prosent av husene hytter og fritids- eller ferieboliger.

Mange av dem er gamle hus fra fiskerbonde-epoken, og som i sin tid huset store barneflokker. I dag er mange av disse utflyttede voksne, som liker å bruke fritid i heimhuset. Men disse husene krever vedlikehold, og det har over tid blitt en egen nisje for Bygger’n å hjelpe folk å ta vare på gamle trehus. 

– Vi er veldig glade for å kunne tilby et godt utvalg og gode råd til folket i Bø, både fastboende og besøkende.

Øyvind Gaasland

– Og vi har et sterkt ønske om å samarbeide med næringslivet i bygda. Mangler vi noe, som vi vet Happy Homes, K. Paulsen, YX eller Arvids Trading tilbyr, sender vi kunden videre til dem, forteller de.

De hadde i sin tid egne handverkere til å utføre jobber.

– Men det var mange foretak og handverkere som drev godt og tok ut varene hos oss. Vi følte at vi konkurrerte litt med oss selv i så måte, sier Per Arne.

De la opp entreprenørdelen, og konsentrerte seg heller om å spille ball med handverkerne, 

– I små lokalsamfunn er næringsgrunnlaget marginalt, særlig om vinteren. Om sommeren mangedobler befolkninga seg, og tilbudene vi gir i handelsstanden blir godt brukt. Det handler i stor grad om å samarbeide. Samarbeidet med Ståle har vært veldig godt i alle år, og Beate beundrer jeg mer og mer.

Vi foreslår å lese...

Les og del innhold om mat, natur, folk og næringsliv i Nord-Norge.

Nordfra.no benytter informasjonskapsler (cookies) for å kontinuerlig forbedre brukeropplevelsen. Vi samler ikke inn, deler, eller lagrer sensitiv informasjon om lesere av magasinet. LUKK Kontakt oss