Annonsørinnhold Vesterålen

Fra VHS-kassetter og håruller til nordnorsk millionkonsern

På 80-tallet var de en liten bedrift som solgte VHS-spillere og elektriske hårruller i havgapet i Vesterålen. Nå er de et konsern som omsetter for 340 millioner kroner i året. 

De startet som en liten familiebedrift i havgapet i Vesterålen, men har lykkes i å kapre store deler av markedet innenfor husholdningselekronikk i Nord-Norge.

– Vi har bygget stein på stein, og har hatt mange oppturer og nedturer, forteller Jan-Eirik Johnsen.

Særlig 80- og 90-tallet bød på motbør for Jan-Eirik Johnsen og teamet. Men gjennom tiår etter tiår har de tenkt nytt og vist evne til å komme seg over kneika. 

– Da smaker det alltid ekstra bra å kunne satse videre, sier Jan-Eirik Johnsen.

Fra VHS-kassetter til dagens smartteknologi – Johnsen & Co har klart å henge med i utviklinga på et vis som ingen andre nordnorske elektrobedrifter har klart. 

Det smarteste vi har gjort er nok å være framoverlente. Vi har alltid vært på offensiven.

Jan-Eirik Johnsen

Konsernet hans har passert 340 millioner kroner i omsetning, og har utvidet drifta til også å inkludere eiendom, eierskap i en sports-forretning og fem Elkjøp-butikker.

Johnsen & Co anno 1988: Skal det være en kassettspiller? Eller en foodprocessor? Daglig leder Jan Eirik Johnsen til høyre.

Veksten har ført til et bedre og bedre franchise-samarbeid med Elkjøp-kjeden. Johnsen Eiendom har samlet et A-lag av leietakere under ett tak. Gjennom storsatsinga Handelsparken Sortland, er Elkjøp nå nabo med pulikumsmagneter som Clas Ohlson, Europris og Rema 1000 i regionsenteret. Utbygginga, som ble foretatt av Johnsen Eiendom, ble mottatt med jubelbrøl i regionen.

– Å få Clas Ohlson til regionen er noe vi har jobbet med i to år, og vet dette er noe som vil trekke kunder til senteret, sier Jan-Eirik.

– Å ta sats med Handelsparken er nok det smarteste trekket vi har gjort. Det forsterker Sortlands posisjon som handelssenter i regionen.

Finnmarks-eventyret 

Verdens hittil nordligste Elkjøp-butikk åpnet dørene i 2007. Elkjøp Hammerfest, med Jan-Eiriks sønn Mats Eirik Johnsen i spissen, ble en dundrende suksess. Så satte Johnsen & co kursen enda lengre nord. I 2015 åpnet Kirkenes Handelspark, med Elkjøp Kirkenes som publikumsmagnet. I 2018 solgte disse elektronikk og husholdningsmaskiner for til sammen 130 millioner kroner.

Det var heftig kødannelse da Elkjøp Kirkenes åpnet dørene for aller første gang i 2015.

Alt sammen styres av selskapets hovedkontor i Bø i Vesterålen. Her sitter familien Johnsen og kompani og fatter beslutninger og trekker i trådene for drifta i en hel landsdel. 

Det at vi styrer alle Elkjøp-bedriftene med en liten administrasjon lokalt i Bø, har vært med på å holde utgiftene nede. Å sprare kostnader er helt avgjørende, i og med at marginene har gått ned hele 20-30 prosent. 

– Kunne du sett for deg at dere skulle bli et stort konsern da dere startet opp?

– Nei, det kunne jeg aldri sett for meg. Men vi var bevisst på hvordan vi skulle drive butikk. Det var trange kår da vi startet, og har lært å være nøktern for å få det til. Samtidig har vi alltid hatt feelingen om at når andre klare det, skal vi også klare det.

– Hvordan er det egentlig å være en familiebedrift?

– Det kan være ei utfordring, særlig når det skjer mye på kort tid. Men vi har fått det til, sier Jan-Eirik Johnsen til Næring i Nord.

– Hva er det dere gjør rett?

–  Raske beslutninger er nok noe av grunnen til at det har gått så bra, men det at vi har valgt flinke medarbeidere er hovedgrunnen til at det går så bra. En annen viktig faktor er å lytte til kundene, forteller konsernlederen i Bø i Vesterålen. 

Elkjøp-kjeden har nemlig stolt tradisjon for å løfte fram mennesker innad i organisasjonen, i stå stor grad at Harvard University i USA har drevet forskning på erfaringene Elkjøp har gjort seg med denne policyen. 

– Det er i grunnen ganske enkelt: Det aller smarteste man kan gjøre, er å slippe til ungdommen. Vi ser hele tiden potensialet i arbeidstakerne, og jobber med å kurse og utvikle de som har de rette egenskapene.

– Hvorfor er det så lurt å slippe til akkurat ungdom?

– Elektronikk er en bransje som ungdom har en unik innsikt i. Ungdommen trives med og fascineres av teknologi. Da er noe av det smarteste vi gjør, å rekruttere skoleungdom til deltidsjobb hos oss, forteller Johnsen. 

Mange av disse blir gjerne værende i bedriften, og de rykker stadig oppover til å få nye utfordringer. 

– Det er virkelig artig å jobbe med ungdommen, for de er så motivert. Vi har selvsagt tilfeller av det motsatte, men de gode beholder vi. Ingen andre bedrifter har flere toppledere som har startet på gulvet i bedriften. Vi har eksempler på toppsjefer som i sin tid startet som lagermedarbeidere. Og det er akkurat sånn vi liker det. Det er artig å se potensialet i folk og la dem vokse. Sånt blir det gode ledere av.

– Hva blir det neste for Johnsen & co?

– Vi har ting på gang, ja. Hele tiden.

Johnsen & Co datterselskap: 

  • Elkjøp Vesterålen AS
  • Ranværingskvartalet AS
  • Sortland Handelspark AS (Deleier)
  • Elkjøp Hammerfest AS 
  • Elkjøp Kirkenes AS
  • Elkjøp Fauske AS
  • 46 prosent av aksjene til Sport 1 Sortland AS 
  • Studio 1 Frisør (medeier), JPRD AS (medeier), Kjempenhøy Eiendom AS

Vi foreslår å lese...

Les og del innhold om mat, natur, folk og næringsliv i Nord-Norge.

Nordfra.no benytter informasjonskapsler (cookies) for å kontinuerlig forbedre brukeropplevelsen. Vi samler ikke inn, deler, eller lagrer sensitiv informasjon om lesere av magasinet. LUKK Kontakt oss